Januari månads järnvägsbild 2003
För 20 år sedan gick det forfarande att åka tåg till Årjäng. Där fick genomgående resande på DVVJ (Dal - Västa Värmlands Järnväg) byta motorvagn mellan Y1 1268 som för dagen trafikerade södra delen av sträckan och Y1 1269 som trafikerade den norra.
1985 lades persontrafiken ned på norra delen av denna 16 mil långa järnväg mellan Mellerud och Arvika. Månaden därefter rasade järnvägsbanken vid Vännacka norr om Årjäng och det innebar definitiva dödsstöten för den delen av banan som något år senare revs. En gång i tiden fanns på den bandelen till och med en sidobana som gick till Skillingsfors med persontrafik under 30-, 40- och 50-talen. Idag finns på DVVJ enbart godstrafik på de fyra milen närmast Mellerud upp till Billingsfors och sommartid turisttrafik med 50-tals rälsbussar mellan Mellurud och Bengtsfors. För färd på sträckan Bengtsfors - Årjäng finns sommartid möjlighet att hyra cykeldressin.
De båda motorvagnarna 1268 och 1269 möter varandra ofta även i dag. De tillhör Västtrafik och används på Kinnekullebanan. Nu är vanligaste mötesplatserna Lidköping och Mariestad och någon omstigning för genomgående resande behövs inte. I år har man provat att använda motorvagnarna för trafik hela sträckan Hova/Laxå - Göteborg. Det var på lördagarna Kinnekulleborna gavs denna mycket uppskattade möjlighet att åka direkttåg till Göteborg. Det skall i dagarna beslutas om försöket med direkttåg skall bibehållas, avslutas eller utvidgas. I höstas upphandlades trafiken på Kinnekullebanan för tiden sommaren 2003 - sommaren 2007. Den stora internationella operatören Connex fick uppdraget och måste nu skaffa personal till sommarens trafikstart. Västtrafik har i samband med detta beslutat att ge sina sex motorvagnar en mycket välbehövlig upprustning.. Dessa motorvagnar blir sannolikt de sista Y1'or som får en sådan omfattande renovering, drygt 20 miljoner kronor skall den kosta.
Foto : 84-03-11 Bernt Schechinger