Februari månads järnvägsbild 2000
Att bygga järnvägar till flygplatser är verkligen en trend i tiden. Inom loppet av lite drygt ett år har såväl danska, norska och svenska huvudstäderna fått järnvägsförbindelser med sina lufthamnar.
Köpenhamn var först. Järnvägsförbindelsen Kastrup invigdes 28 september 1998 och utgör en del av Öresundsförbindelsen. Det är också i Danmark man bäst lyckats integrera banan till flygplatsen i övrig järnvägstrafik, det är vanliga DSB-tåg som angör flygplatsen. Stomtrafiken har erhållits genom att förlänga trafiken med IR4-tågseten på Kystbanen Helsingör-Köpenhamn till Köpenhamns flygplats. Sträckan Köpenhamn - Kastrup är 11 km och kan trafikeras i hastigheter upp till 180 km/h. En resa tar 12 minuter och kostar 19:-. Trafiken har blivit mycket populär och den konkurerande flybusstrafiken kommer troligen att läggas ned.
Den 8 oktober 1998 invigdes flygtågstrafiken till Oslos nya storflygplats, Gardemoen. För trafiken Asker - Oslo - Gardemoen används speciella motorvagnar, littera BM71, vilka tillverkats av Adtranz och har en största tillåtna hastighet av 210 km/h. Även vanliga tåg angör Gardemoen. Den 49 km långa sträckan Oslo - Gardemoen avverkas normalt med flygtåget på 22 minuter och en enkel biljett kostar 120 nok. På övre bilden ovan ses ett av flygtågen på Oslo C.
Arlandabanan har byggts av ett privat konsortium i utbyte mot att konsortiet fått tillstånd att bedriva flygtågstrafiken under de närmsta 40 åren. Trafikstarten försenades betydligt p.g.a av att de Alsthom tillverkade flygtågen inte klarade de spänningsvariationer i matningen av kontaktledningen som förekommer i Sverige. Den 24 november 1999 invigdes slutligen flygtågstrafiken Stockholm - Arlanda och har därefter fungerat i stort sett problemfritt. Liksom i Oslo kan även vanliga fjärrtåg angöra flygplatsens stationer. Flygtågen kan köras i 200 km/h och sträckan Stockholm - Arlanda avverkas på 20 minuter. En enkel biljett kostar 120:-. Nedre bilden ovan visar flygtågset nr 5 vid utfart från Stockholm C med X3 501A närmast kameran.
Foto : 99-10-17 (BM 71), 00-02-04 (X3) Bernt Schechinger