Februari månads järnvägsbild 2001
Vid årsskiftet togs de sista motorvagnarna av typ BM68 ur trafik i Norge. Dessa var de sista i en lång serie motorvagnar med liknande design som använts för lokal och regional trafik. När vagnarna byggdes för ca 40 år sedan hade nästan varje land egen järnvägsindustri. I dag finns det några få stora internationella tillverkare av järnvägsfordon. Urvalet av fordonsmodeller är begränsat och något utrymme för anpassningar till nationella traditioner och förhållanden finns sällan. Exempelvis tycks nästan alla dagens järnvägsfordon standardmässigt utföras med lutande front typ höghastighetståg - även om rör sig om malmtågslok.
För halvannat år sedan när den här bilden togs vid bron vid södra infarten till Skiens station var det klart att BM68-materialen sjöng på sista versen men att även persontrafiken på linjen de trafikerade i dag är nedlagd är betydligt mer förvånande. Planerna var att persontrafiken på Bratsbergbanen, Skien - Nordagutu - Notodden, skulle tas över av ett privat bolag, Timetoget. De privata finansiärerna hoppade emellertid av och Norska Statbanorna, NSB, tog över deras åtaganden. Det blev en form av norsk privatisering med statlig huvudägare. För trafiken anskaffades begagnade dieselmotorvagnar av typ Y1 från Sverige. Bratsbergbanen skulle alltså bli ännu en elektrifierad sträcka där trafiken sköttes av dieselfordon. Timetogets trafikstart var satt till 1 september 2000. Det var emellertid mycket svårt för Timetoget att få tag i förare till fordonen och trafikstarten fick skjutas på framtiden. Under hösten blev bristen på lokförare akut i Norge och NSB tvingades därför bland annat att från den 20 oktober ställa in persontrafiken helt på både Arendalsbanen och Bratsbergbanen. Bolaget Timetoget gick i graven den 1 november och det är i dagsläget mycket osäkert om det någonsin mer blir persontrafik på Bratsbergbanen.
Foto : 99-10-16 Bernt Schechinger