Februari månads järnvägsbild 2002
I Sverige har genom åren byggts 1828 mil järnväg varav 436 mil varit smalspåriga d.v.s. med spårvidd mindre än 1435 mm. Bland smalspåren i Sverige dominerade de med den tämligen unika spårvidden, tre svenska fot, 891 mm. Inte mindre än 303 mil järnväg med 891 mm spårvidd har funnits bland annat i Västergötland, Småland, Östergötland, Roslagen, Bergslagen och på Öland och Gotland. De smalspåriga järnvägarna var billigare att bygga än de normalspåriga och kom därför att byggas främst där trafikunderlaget var svagt. När de byggdes hade ännu inte bilismen fått sitt genombrott men när bilarna kom och vägarna blev bättre blev de flesta smalspåriga järnvägar olönsamma. Efter att järnvägarna förstatligats i slutet av 40-talet började en veritabel nedläggningsvåg bland smalspåren. Några smalspåriga järnvägar med bra trafikunderlag breddades till normalspår men i övrigt lades nästan alla trafik på smalspår ned under de påföljande fyra decennierna. Nedläggningsvågen fick till följd att även en del relativt stora orter som exempelvis Skara, som fordom var en järnvägsknut av rang på det västgötska smalspåret, i dag helt saknar järnvägsanslutning.
I dag finns endast en smalspårig järnväg med reguljär trafik i vårt land. Det är Roslagsbanan med trafik från Stockholm Östra station ut mot de nordöstra förorterna. Det vi i dag känner som Roslagsbanan är bara en liten del (6,5 mil) av vad som ursprungligen var ett smalspårigt järnvägsnät i Roslagen med sammanlagt 33 mils längd.
Under 80-talet var Roslagsbanan verkligen illa ute med nedläggningshot hängande över sig. Slutligen bestämde sig politikerna att satsa på de sista resterna av banan såsom en förortslinje med trafik på huvudlinjen mot Kårsta och förgreningarna mot Näsbypark och Österskär. Nya motorvagnar av typ X10p beställdes från AB Hägglund & Söner. På månadens bild ses en av dessa motorvagnar, X10p 234, i snöiga omgivningar nära Rydbo på Österskärslinjen. I dag sker all persontrafik på banan med X10p-motorvagnarna men ännu i början på 90-talet fanns en fascinerande samling järnvägsfordon i trafik med bland annat några gamla träklädda motorvagnar. 33'an, den äldsta, var byggd redan 1919. En del av de där gamla fordonen har undsluppit skrotningsdöden och vårdas idag av Roslagsbanans Veterantågsförening och kan ibland ses i utflyktståg på banan.
Foto : 02-01-02 Ola Insulander