Februari månads järnvägsbild 2005
Bilden visar ett av SJs nya tvåvåningståg, X40 3705, i Hallsberg under en provkörning. SJs beställning omfattar 43 tåg vari ingår både två- och trevagnars enheter. SJ har, bortsett från sex tvåvåningståg littera Y3 byggda på 60-talet och sedan länge skrotade, ingen tidigare erfarenhet av tvåvåningståg. Utomlands i områden med mycket stort antal resande kan tvåvåningsvagnar vara effektiva eftersom man då kan transportera flera personer inom maximal tåglängd. Paradoxalt med SJs X40 motorvagnar är emellertid att de inte rymmer fler passagerare än motsvarande Regina-motorvagnar. Detta beror på att Regina utnyttjar den svenska lastprofilen till fullo och kan använda 3+2 sittplatser på bredden medan X40 hämtats från tillverkaren Alstoms standardsortiment och har internationellt gångbara mått.
Alstom kallar motorvagnstypen Coradia Duplex och visar på sin hemsida upp en motorvagn med helt annat utseende vilken man dessutom anger varit i drift sedan våren förra året. Verkligheten är emellertid helt annan. X40 premiärtur var ursprungligen satt till sista september 2004 men någon form av problem har dykt upp och motorvagnarna har ännu inte satts i trafik. Troligen är det också så att SJ till varje pris vill undvika den typ av barnsjukdomar som bl.a. Regina-motorvagnarna haft. Det faktum att Alstom är nya som leverantörer av järnvägsfordon till SJ som ju under många år nästan enbart köpt svensktillverkat från ASEA (senare ABB, ADtrans, Bombardier), kan också göra att smidiga kontaktvägar ännu saknas och möjlighet till snabb problemlösning därmed försvåras. Nu tycks emellertid SJ och Alstrom vara överens och äntligen kan vi få se dubbeldäckaren i trafik inom en snar framtid.
Vad som däremot är klart inom tidsramarna är SJ's nya fodonsdesign som nu tillämpas på X40. I dagarna har även ett renoverat X2 i samma design kommit ut på spåren. Det är konsulten Lars Hall som tagit fram denna design vilken gör att fordonen på ett naturligt sätt smälter in i vardagen. En design som i renhet och enkelhet inte står Italienska statsbanornas, Ferrovie dello stato (FS), design från årtiondena runt 2'dra världskriget efter.
Foto : 05-01-31 Bernt Schechinger