Mars månads järnvägsbild 2000
Ännu år 2000 kan man se ellok i trafik i alla tre SJ färgsättningar som förekommit sedan loken blev plåtklädda.
Ma-loket, i mitten av ovanstående bild från Hallsberg, har den gamla bruna färgsättningen som även användes på personvagnar och helt dominerade inom SJ ända till mitten av 50-talet. SJ's MA-lok övertogs i början av 90-talet av SJ's dotterbolag TGOJ och det aktuella loket är ett av flera som inte målats om i TGOJ's nya färgsättning.
När de första Ra loken kom i trafik under 50-talet introducerades den orange färgsättningen på ellok. Ungefär samtidigt kom de nya paprikafärgade motorvagnarna littera X9 i drift. Så småningom användes orange färgsättning på nya ellok littera Rc, elmotorvagnar X5, X8 och X9, diesellok Tb, Tc, T43 och T44 samt lokomotorer. Även de nya italiensktillverkade dieselmotorvagnarna Y1 fick orange färg. Personvagnarna förblev emellertid bruna.
Den 10 maj 1989 presenterades SJ's nya designschema med blå färgsättning av såväl lok som personvagnar. Starten för det nya designschemat blev något fiaskoartat eftersom att designen snart fick ändras då den inte passade med den nya vingförsedda men hjullösa SJ-logotypen som presenterades den 30 augusti ett år senare. Det nya designschemat avsågs att införas på all SJ-rullande material. Enda undantaget var lokomotorer som märkligt nog skulle behålla den orange färgen. Eftersom omfattningen av designförändringen var så stor bedömdes den ta några år att genomföra. Nu mer än 10 år senare kan konstateras att designschemat är långt ifrån helt genomfört och att man grovt underskattat införandetiden. Sedan något år tillbaka har man lyckats uppnå att alla lok och vagnar i persontrafik är blå. Det är bara att hoppas att SJ och dess chefer nu fullföljer ommålningen av rullande material, rättar till inkonsekvenser i designprogrammet och framförallt inte får för sig att återigen ändra på färgsättning och design.
Foto : 00-02-05 Bernt Schechinger