Mars månads järnvägsbild 2001
I Finland pågår en omfattande modernisering järnvägarna. Bansträckningar elektrifieras och anpassas till högre hastigheter och tyngre tåg, säkerhetssystem av typen ATP (Automatic Train Protection) byggs ut och nya moderna järnvägsfordon anskaffas. Elektrifieringen av järnvägsnätet påbörjades så sent som 1969 men har under senare år tagit fart så att i dag är 38 % av järnvägsnätet elektrifierat och 80 % av transporterna äger rum på de elektrifierade bandelarna. Målsättningen är att 95 % av alla järnvägstransporter skall ske med elektrisk drift.
De nya elektriska lok av typ Sr2 som har anskaffats skall klara såväl snabb persontrafik som tung godstrafik. Sr2-loken tillhör ADtranz (ABBs) "Lok 2000" familj och liknande lok finns även i Schweiz (SBB Re 460, BLS Re 465) och i Norge (El 18). Sr2-loken kan framföras i hastigheter upp till 230 km/h vilket torde vara tillräckligt då veterligen någon bana med så hög tillåten hastighet ännu inte finns i Finland. 20 Sr2-lok har sedan 1996 levererats till VR och ytterligare minst lika många är beställda. På bilden ses Sr2 3204 ankomma Seinäjoki med expresståg från Helsingfors.
Foto : 00-09-04 Bernt Schechinger