Mars månads järnvägsbild 2002
BM70 motorvagnarna kallades det "norska snabbtåget" när de introducerades i början av 90-talet. Med största tillåtna hastigheten 160 km/h var de då de snabbaste järnvägsfordonen i Norge.
BM70 motorvagnarna är också de sista järnvägsfordon som levererades till NSB med den typiska norska fronten med kraftig vinkling som förekommit på i stort sett alla nya norska linjefordon sedan mitten av 70-talet. Tanken med denna frontutformning var att underlätta framkomligheten vid stora snödjup.
De stora tillverkare av järnvägsfordon som nu finns erbjuder ett standardsortiment för hela världsmarknaden och utrymmet för att förse nya järnvägsfordon med nationella särdrag och anpassningar är både ekonomiskt och produktionsmässigt begränsat. De nya fordon som NSB introducerar i sina marknadsföringskoncept Signatur (långdistans), Agenda (InterCity) och Puls (lokaltrafik) är i stort sett standardprodukter från Bombardier (Bm73 och BM93) och Ansaldo (BM72). Borta är det "norska" som den speciella frontutformningen och passagerarsätena som i personvagnarna kunde vändas i körriktningen.
BM70 motorvagnarna användes i mitten av 90-talet bland annat i trafiken på sträckan Oslo-Göteborg. I dag används de i Østfold och Vestfold och på banan upp till Lillehammer och ingår i Agenda-konceptet. På bilden ses ett InterCity tåg med BFM 70005 lämna Skien för färd mot Lillehammer.
Foto : 99-10-16 Bernt Schechinger