Mars månads järnvägsbild 2005
Förra månaden sattes de första av de nya svenska tvåvåningsmotorvagnarna, littera X40, i trafik. Norge är nu det enda nordiska land som inte anammat tvåvåningstrenden. I Finland har sedan 1998 92 st. tvåvåningsvagnar anskaffats och satts in i InterCity2-tågen. Danska statsbanorna hyr sedan år 2002 67 st. tvåvåningsvagnar På bilden ses ME1527 i Köpenhamn som dragkraft i ett regionaltåg med sådana vagnar
Lastprofilen, de största tillåtna tvärsnittsmåtten ett järnvägsfordon får ha, varierar från land till land. På Green Cargos hemsida finns en förteckning över lastprofiler och breddbegränsningar i olika länder. På skandinaviska halvön har vi en betydligt större tillåten fordonsbredd än vad som är gäller på kontinenten. Vår lastprofil tillåter 3.4 m bredd medan endast 3,15 m accepteras internationellt och i några länder är tillåten bredd ännu mindre, t.ex. Storbritannien 2.82 m. Det är denna extra bredd som gör att fordon som Reginamotorvagnarna med 3+2 sittplatser i bredd kan användas här och nästan ingen annanstans. Finland med sitt bredspår har emellertid ännu rymligare lastprofil. Sverige, Norge och Finland har samma största bredd men när det gäller största tillåtna höjd är skillnaden stor - 5,3 m mot 4,65 m. De finska tvåvåningsvagnarna är också anpassade till de lokala förhållandena, utnyttjar det tillgängliga utrymmet på höjden och är egentligen Europas enda riktigt rymliga tvåvåningsfordon.
Foto : 04-03-06 Bernt Schechinger