Mars månads järnvägsbild 2006
Kung Bore håller fortfarande vårt land i ett fast grepp. Vi måste bege oss allra längst ned i det sydvästra hörnet av Skandinavien för att möta våren. Tre vägar för kontinentaltrafiken med persontåg från Skandinavien är välkända, tågfärjelederna Trelleborg - Mukran (Kungsleden), Rødby - Puttgarden (Fågelflygsleden) samt järnvägen över Öresunds- och Bältbroarna till Padborg. En fjärde, betydligt mindre känd gränsöverskridande tågförbindelse finns här i sydvästra Jylland, järnvägen Tønder - Niebüll.
Den knappt 18 km långa järnvägen från Niebüll till Tønder öppnades 1887. Bygget var en ren tysk angelägenhet eftersom Tønder sedan 1864 tillhörde Tyskland. Efter första världskriget flyttades gränsen söderut, Tønder blev åter danskt och järnvägen gränsöverskridande. Från mitten av 1900-talet förde järnvägssträckan en tynande tillvaro. 1967 upphörde den regelbundna persontrafiken och 1977 motsvarande godstrafik. Viss persontrafik upprätthölls under sommarmånaderna fram till 1980 och sporadisk godstrafik förekom även därefter.
Under senare delen av 1990-talet började förutsättningarna för återupprättad trafik på banan att utredas. Under sommaren 2000 provades med säsongstrafik av den tyska privatbanan Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG (NVAG) med inhyrda fordon och personal från danska statsbanorna (DSB). Försöket slog väl ut och sommartrafik kördes även de båda påföljande åren. Inför 2003 skedde en gemensam tysk-dansk upphandling av åretrunttrafik. Upphandlingen vanns av Connex-ägda Nord-Ostsee-Bahn (NOB) som sedan år 2000 bedriver trafik i Schleswig - Holstein. Ungefär samtidigt vann Arriva upphandlingen av trafiken å sträckan Tønder - Bramming - (Esbjerg).
Att trafiken på banan i stort sett varit nedlagd i över två decennier märks på den låga hastigheten (max 60 km/h) och det stora antalet plankorsningar med landsväg (15 st.). Resan tar 23 -24 minuter inklusive ett stopp vid stationen Süderlügum. Banan har årligen ungefär 25000 resenärer. Säsongstrafiken i början av 2000-talet bedrevs med danska motorvagnar littera MR. NOB använde inledningsvis en äldre motorvagn, NE 81, för trafiken. Sedan ungefär ett år tillbaka används en motorvagn av Alstoms mycket spridda Coradia Lint modell. Även Arriva har bytt ut MR-motorvagnarna mot Coradia Lint. På bilden ses NOBs och Arrivas Lint-motorvagnar i Tønder.
Området kring Tønder är även från 1990-talets senare del spelplats för privata godsoperatörer som ofta med klent resultat försökt komma in på marknaden. Privatbanen Sønderjylland (PBS) startades 1998 och hade viss framgång men slutade med konkurs våren 2001. Delar av trafiken övertogs av Traxion (med säte i Padborg) som hyrde den rullande materialen som efter PBS konkurs ägdes av Tønder Bank och hade ägarmärke TBL (Tønder Bank Leasing). Traxion gick emellertid i konkurs hösten 2002 och de flesta av TBL-loken har hamnat hos till privata operatörer i Sverige. I dag är det företaget Dansk Jernbane ApS (DJ=) som är den privata godsoperatören i Sønderjylland (säte Rødekro). Det företaget är ett dotterföretag till tyska Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll GmbH (NEG) vilket i sin tur bildats ur resterna av ovan nämnda NVAG som gick i konkurs 2003.
Foto : 05-11-20 Bernt Schechinger