April månads järnvägsbild 2000
Olika äro järnvägsfordonens öden. Ett fordon kan trafikera samma järnväglinje hela sin livslängd medan andra kan vara med om betydligt mera varierande transportuppgifter på olika banor och i olika länder. Motorvagnen på bilden är en av de mycket få normalspåriga 50-tals rälsbussar som byggdes av Hilding Carlsson i Umeå. Denna firma hade tidigare helt dominerat rälsbussmarknaden i Sverige och kom ju senare att bygga såväl de smalspåriga 50-talsrälsbussarna som de ny elmotorvagnar "paprikatågen" som levererades i början av 60-talet.
Bildens motorvagn beställdes tillsammans med tre syskon av TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösunds Järnväg) och levererades 1951 som motorvagn nr 53. I början av 60-talet hade TGOJ elektrifierat alla väsentliga linjer med persontrafik så vagnarna blev övertaliga. Behovet av motorvagnfordon var stort i Danmark. Privatbanan HTJ (Høng-Tølløse-Jernbane) på Sjælland inköpte ovanstående vagn som blev den första stålrälsbussen som exporterades från Sverige till Danmark.
På HTJ kom vagnen under littera HTJ S27 att vara i nästan daglig trafik från 1962 - 1976. Därefter såldes vagnen vidare till Odderbanan, HHJ (Hadsning- Herreders-Jernbane) vid Århus på Jylland där den som HHJ YBM 26 var i trafik i ytterligare två år. Ännu en bana kom att inköpa vagnen. Det var ØSJS (Østsællandske Jernbane Selskab) där vagnen stod i reserv till 1982.
1982 inköpte Dansk Janbane Klub, DJK vagnen i syfte att bevara en av "dadelaskarna" till eftervärlden. Inalles kom 37 Svenska 50-talsrälsbussar och 15 rälsbussläp att exporteras till Danska privatbanor. Av de fyra TGOJ vagnarna kom tre att exporteras till Danmark medan den fjärde kom ännu längre ut i världen och slutade sina dagar på LAMCO-järnvägen i Liberia.
HTJ S 27 kom emellertid återigen hem till Sverige. Renoveringsarbetet blev DJK övermäktigt och Grängesbergbanornas Järnvägsmuseum som samlar TGOJ-material fick överta vagnen 1986. Fotografiet är taget drygt 10 år senare på skrotplatsen vid Grängesbergs malmbangård där vagnen står som förråd och att den någon gång i framtiden för egen maskin skulle fara fram på rälsen är och förblir nog en dröm.
Foto : 98-05-12 Bernt Schechinger