April månads järnvägsbild 2001
I Trollhättan pågår ett utbyte av järnvägsbroarna över Göta Älv och trafikkanalen. Den gamla svängbron över kanalen som genom åren förorsakat många trafikstörningar ersätts av en lyftbro med 40 m höga pelare och även den relativt nya fasta bron över älvfåran byts ut för att kunna få plats med dubbelspår.
Brobygget har varit problematiskt och många missöden har inträffat :
De rör som lades ned på kanalbotten och som innehöll kablar för signalsystem, telefonnät och kablar för Vattenfall och Sjöfartsverket kollapsade och nya rör fick grävas ned och all kabeldragning fick göras om från början.
Vid gjutningen av en av lyftpelarna inträffade vattenseparation och pelaren fick, främst av estetiska skäl, rivas ned och gjutas upp igen.
En pråm som hyrts ut av Sjöfartsverket till entreprenören Skanska kantrade och sjönk invid brobygget. Tilläggas kan att pråmen enligt Sjöfartsinspektionen hade nyttjandeförbud !
Den sydöstra pelaren, längst till höger i bild som har en "krage" runt sig har byggts 15 meter från sitt slutliga läge för att möjliggöra den befintliga svängbrons rörelser så att järnvägstrafik har kunnat ske under byggtiden. I mitten av mars upptäcktes att hälften av de stag som via "kragen" höll den 500 ton tunga pelaren upprätt hade skjuvats av. Rasrisk bedömdes föreligga och såväl båt- som järnvägstrafik fick ställas in flera dagar medan ny stagning monterades.
Under april månad skall brobytet utföras enligt planerna och båttrafiken kommer att stängas av under fyra dagar och järnvägstrafiken i tre veckor. Emellertid har man nu upptäckt att vattenföringen i älven eventuellt är för stor för att utbytet av den fasta bron över älvfåran skall kunna genomföras. Efter det rikliga regnandet förra året är vattennivån i Vänern fortfarande mycket hög och onormalt stora vattenmängder måste tappas av via älven.
På bilden ses västtågs tåg 7110, Göteborg - Karlstad, med kraftigt nedsatt hastighet (sth 20 km/h) passera byggarbetsplatsen.
Foto : 01-04-01 Bernt Schechinger