Maj månads järnvägsbild 2003
Det i Sverige mycket vanliga Rc-loket har även sålts till Österrike, Norge, USA och Iran. På bilden ses ett sådant ASEA-tillverkat lok, El 16.2207, ankomma Dombås med sydgående tåg från Trondheim. El 16 loken kan nog sägas utgöra en höjdpunkt i tyristorlokens utveckling och har fungerat väl under de två decennier de använts i Norge. En anledning till att bara 17 lok kom att levereras till NSB var att tyristorloken är väldiga strömslukare och otillräcklig strömförsörjning medförde att lokens användande kom att begränsas på flera norska banor. I stället övergick NSB till att beställa världens första serieproducerade asynkronlok, El 17, vilket är strömsnålare än El 16.
I Sverige är vi vana med att bra lok har en livstid på ca ett halvt sekel och våra Rc-lok beräknas hänga med åtminstone ett decennium till. På kontinenten är lokens livstid kortare och när de österrikiska Rc-loken, Rh 1043, tjänat ut för något år sedan passade Tågåkeriet i Bergslagen, TÅGAB, på att köpa de kvarvarande nio loken. Efter omfattande ombyggnader börjar nu dessa lok att komma i trafik här i Sverige.
I Norge skedde för något år sedan en uppdelning i av statliga järnvägarna i bland annat en firma för persontrafik och en för godstrafik. 8 av El 16 loken kom därför att föras över till NSB Gods. NSB Gods och svenska Green Cargo har senare bildat ett gemensamt bolag CargoNet för godstrafiken i Norge. De 9 lok som NSB persontrafik har finns det framöver liten användning för då nya motorvagnståg tar över deras trafikuppgifter. NSB persontrafik kommer därför att sälja sina El 16 lok och svenska Tågkompaniet har nu köpt 6 stycken. Jämfört med de Österrikiska loken behövs nästa inga modifieringar på El 16 loken för att de skall kunna användas i trafik i Sverige och Tågkompaniet har redan satt in några av dem i sovvagntrafiken på Norrland. Bildens El 16.2207 däremot används ännu i persontrafiken i Norge men kommer förmodligen att tillsammans med NSB persontrafiks resterande El 16 lok att tas över av CargoNet.
Foto : 02-09-21 Bernt Schechinger