Juni månads järnvägsbild 2005
Helgen 8-9 januari i år drog stormen Gudrun fram över södra Sverige och orsakade stora skador. Trafiken på flera järnvägar blev utslagen av nedfallna träd och det tog till exempel nästan en vecka innan Södra Stambanan åter kunde öppna för trafik. Stormen har också givit fler arbetsuppgifter åt järnvägen - Totalt föll cirka 250 miljoner träd, framför allt i Småland, som nu måste forslas till sågverk och pappersbruk.
Många extra godståg, stormtåg eller Gudruntåg som de ofta kallas, har anordnas. Lastning sker på många platser bland annat. Lessebo, Vaggeryd, Grevaryd, Korsberga, Värnamo, Vislanda, Limmared, Borås och det lastade timret transporteras till sågverk och pappersbruk i till exempel Halden, Sunne; Grums, Frövi, Insjöhamn, Fliskär, Skinnskatteberg, Horndal, Hasselfors och Edsbyn.
För att genomföra dessa omfattande transporter har betydande extra resurser tagits i anspråk. Även utländska operatörer som tyska TX Logistics och norska Ofotenbanen A/S har fått uppdrag och hyr i sin tur in lok och vagnar från andra. Som dragkraft i tågen används bland annat äldre norska ellok och gamla Nohab-diesellok. Vagnar har hyrts in från nästan hela Europa. För den järnvägsintresserade innebär dessa tåg rara tillfällen att se udda loktyper i aktion. Jag hoppas och tror att vi om något år får se både böcker och filmer om detta historiskt sett unika transportarbete.
Bilden är tagen när Ofotenbanens tåg med loket El 13.2124 som dragkraft passerar genom Alvhem. Detta är ingalunda nya trakter för loktypen. Under 70-talet drog de Skandiapilen Göteborg - Oslo på samma bana. Efter avslutad tjänst såldes åtta av loken till Ofotenbanen A/S.
Foto : 05-05-07 Bernt Schechinger