Juli månads järnvägsbild 2000
Den 18,7 mil långa smalspåriga järnvägen mellan Växjö och Västervik är nog Sveriges mest omdebatterade och omskrivna järnvägssträcka. SJ lade ned persontrafiken den 20 augusti 1984 främst beroende på att de småländska vägarna blivit såpass bra att landsvägstrafiken blev konkurenskraftig. - Att åka med motorvagn hela sträckan på denna slingriga och backiga bana tog drygt 4 timmar ! Protesterna mot nedläggningen var omfattande och tre år senare kunde ett nybildat privat järnvägsföretag, Växjö - Hultsfreds - Västerviks - Järnvägs AB, återuppta sommartrafik på hela järnvägssträckan. Flera olyckliga omständigheter i samverkan med den ekonomiska krisen i början av 90-talet gjorde att VHVJ AB gick i konkurs i slutet av 1992. Efter konkursen bildades två olika förvaltningsbolag, ett för södra delen av järnvägen (Växjö - Åseda - Hultsfred) och ett för norra delen (Hultsfred - Västervik).
Under 90-talet har anhängarna till denna Småländska smalspårsbana upplevt mycket dramatik och kastats mellan hopp och förtvivlan. Motgångarna har varit många. Det hela började med att vägverket, när VHVJs konkurs var ett faktum, tog tillfället i akt och sparade in på en planerad vägbro över järnvägen och helt sonika lät bygga om E22 så att den skar av den nordligaste delen av banan Rössle - Västervik från resten. 1993 tog banverket bort spårkorset i Åseda så att genomgående trafik på smalspåret omöjliggjordes även där. Senare kom det södra förvaltningsbolaget att bygga om såväl normalspårets som smalspårets sträckning i Åseda så att det åter blev möjligt att köra genomgående trafik. Växjö kommun som köpt banvallen genom Växjö stad av SJ redan 1987 beslöt 10 år senare att säga upp förvaltningsbolagets arrende av banvallen och därmed stängdes järnvägstrafiken av även till banans södra ändpunkt. Förvaltningsbolaget för södra delen kom på ekonomiskt obestånd och sattes i likvidation. Likvidatorn sålde i början av år 2000 banvallen på sträckan Växjö (Sandsbro) - Åseda, till Uppvidinge komun som därmed kom att äga ett mycket långt men smalt stycke mark i Växjö komun. Politikerna i Uppvidinge och Växjö var närmast lyriska ! - Nu skulle spåret rivas och industrier och andra verksamheter i närheten av järnvägen skulle äntligen ges möjlighet att expandera över banvallen och vidare ! Emellertid kom riksantikvarieämbetet att ansöka om och beviljas ett rivningsförbud hos länsrätten för att under sex månader genomföra en utredning om banans framtid. En anledningen till riksantikvarieämbetets intresse är att norra delen av banan, Hultsfred - Västervik, redan 1996 förklarats som byggnadsminne. I höst bör vi definitivt få reda på hur det går med delen Växjö - Åseda !
Framtiden för norra delen av banan ser ljus ut ! Efter byggnadsminnesförklaringen har vägverket tvingats att bygga en bro över järnvägen vid Rössle vilken blir klar i till hösten och då kommer det åter att bli möjligt för smalspårstrafik ända fram till järnvägsstationen i Västervik. Sommartrafik pågår varje år på denna del av banan.
Månadens järnvägsbild är tagen under VHVJ-tiden. Det är motorvagnståget som en lördagskväll, efter nästan fyra timmars resa från Växjö, gör uppehåll vid stationen i Fårhult. I stationsbyggnaden inryms numera värdshuset Gröna Tuppen. Värdshuset utgör en utmärkt utgångspunkt för resor med sommartrafiken på sträckan Hultsfred - Verkebäck. En annan aktivitet tågsommaren 2000 kan vara att hjälpa entusiasterna på södra bandelen med underhåll och iståndsättande av bland annat bansträckan Åseda - Gårdsveda.
Foto : 87-08-15 Bernt Schechinger