Juli månads järnvägsbild 2001
Semestertider - Tågsommaren 2001 ger goda tillfällen att komma ut och besöka något järnvägsmuseum, museibana, cykla dressin eller hänga med på någon veterantågsutflykt med mera.
Månadens bild är hämtad från den stora Nordkalottresan med Svenska Motorvagnsklubben förra året. I samarbete med en finsk järnvägsförening åkte man bland annat med motorvagnståg på Sallabanan upp mot ryska gränsen. På bilden har man passerat Kelloselkä som är sista anhalt på finska sidan och kommit fram till stoppbocken några hundra meter längre bort som tillsammans med en borttagen rälsbit effektivt förhindrar vidare framfart mot Ryssland. Folk strömmar ur tåget för att sträcka på benen , blicka utmed banans vidare väg österut och för att diskutera och dokumentera. Majoriteten av resedeltagarna var svenskar och finnar men det fanns även många mera långväga resedeltagare.
Banan fortsätter bortom stoppboken och ansluter till järnvägen mot Murmansk. Stoppbocken har stått där den står i många år och på finska sidan är persontrafiken nedlagd sedan länge men virkestransporter söderut förekommer ännu. När det nu kom ett persontåg med samma motorvagnar som en gång i tiden trafikerade banan gick folk i platser som Salla nästan man ur huse för att titta på detta och uppleva gamla minnen.
De Dm7-motorvagnar som användes är finsktillverkade men uppvisar stora likheter med de svenska Y6/Y7/Y8 och Yp motorvagnarna från femtiotalet. Svenska konstruktörer deltog också i utvecklingen av Dm7. De begagnade svenska motorvagnar som senare såldes till danska privatbanor fick ju där, beroende på sitt utseende, det mycket träffande smeknamnet "dadelaskar". I Finland brukar Dm7-vagnarna kallas "lättähattu", därmed åsyftande den låga bredbrättade hatt som ingår i svingpjattens utstyrsel. Visserligen är Dm7-orna ganska låga och bredspåret gör dem breda men främst torde smeknamnet uppkommit på grund av vagnarnas gångegenskaper !
Foto : 00-09-03 Bernt Schechinger