Juli månads järnvägsbild 2002
Järnvägsintresset fick ordentligt fäste i Sverige i slutet på 50-talet i samband med att ångloken började försvinna och många, främst smalspariga, järnvägar lades ned. Svenska Järnvägsklubben bildades 1958 och den första museibanan, ÖSlJ, 1959. Därefter kom under de närmaste 10-20 åren ett flertal järnvägsföreningar och museibanor att bildas i takt med att stora delar av järnvägstrafiken i olika delar av landet lades ned. De flesta av dessa föreningar och museibanor finns fortfarande kvar och blommar upp i sommar. Passa på att besöka någon av dessa!
I Västergötland fanns ett omfattande smalspårsnät med Västergötland - Göteborgs Järnväg, VGJ, som största förvaltning med en 22,5 mil lång huvudlinje Göteborg - Gårdsjö. I slutet av 60-talet lades det mesta av VGJ ned. I dag är de enda delar av VGJs huvudlinje som finns kvar, de båda museibanorna Anten - Gräfsnäs Järnväg , AGJ, och Skara - Lundsbrunns Järnväg , SkLJ, och den till normalspår breddade sträckan Forshem - Gårdsjö. Spårvägen Göteborg - Angered går i vissa delar på VGJs gamla banvall
AGJ bildades redan 1965 och vid flera tillfällen i slutet av 60-talet gjordes resor med ånglok på VGJ. Månadens bild är tagen i Gössäter och visar det fullsatta museitåget draget av det pampiga ångloket VGJ 31. Samma dag som bilden togs, 23 augusti 1970, lades trafiken ned på sträckan Sjövik - Forshem, vilken var vad som då var kvar av VGJ. Därefter återstod endast godstrafik Vara - Götene och Nossebro - Vara, vilken faktiskt förekom ända fram till mitten av 80-talet.
Ett hjärtligt tack till Jan Rodmar för den fina bilden och de båda AGJ-veteranerna Bengt Nordh och Stig Lundin för datering av bilden och uppgifter om de sista museitågskörningarna på gamla VGJ!
Foto : 70-08-23 Jan Rodmar