Juli månads järnvägsbild 2003
En av de mest spektakulära järnvägarna i Norden är Flåmsbanen. Banan går från Myrdal station på Bergensbanen, 866 m.ö.h., ned till Flåm vid Aurlandfjorden. Den är en av världens brantaste normalspåriga järnvägar där tågen enbart förlitar sig på adhesionskraften. Banan är 20 kilometer lång och passerar i serpentiner i 20 tunnlar uthuggna i bergsidorna ned genom den vackra Flåmsdalen. Det tog 20 år att bygga banan som stod färdig 1940.
Månadens bild är tagen från sista vagnen i ett tåg på sista delen av banan på väg upp mot Myrdal. Miniatyrbilden från Flåm i nedre högra hörnet kan Du förstora genom att klicka på den.
Många turister väljer att kombinera järnvägsresan på Flåmsbanen med en båttur på den vackra fjorden. På bilden ligger MS Gudvangen klar vid kaj och inväntar passagerarna från tåget. I det gamla stationshuset inryms i dag Flåmsbanemuseet med sin intressanta utställning. Utanför står El 9.2063 uppställt. De tre loken av denna typ var specialbyggda för branta banor och användes från 1947 - 1984. Loken var försedda med 5 separata bromssystem. Efter att El 9-loken utrangerats har emellertid betydligt vanligare fordon använts på banan. Bland annat inhyrdes vanliga svenska X10-pendeltåg från Stockholm i flera år för att klara sommarens turisttrafik och likaledes har pendeltåg BM69 från Osloområdet använts. Några El 11-lok ombyggdes och användes i året runt trafiken.
Numera har emellertid sex av världens första asynkronlok littera El 17 fått en sista(?) hemvist på banan. Loken är helt i originalutförande men ommålade gröna. Vagnarna är ursprungligen NSB passagerarvagnar littera B3 som upprustats, försetts med skenbroms och namngivits. De grönmålade tågsätten gör ett mycket stiligt intryck och förmodligen kommer tågen på banan att se ut så här under många år framöver.
För några år sedan var Flåmsbanen nedläggningshotad. I dag är den en mycket stor turistattraktion och enligt ryktet Norges lönsammaste järnvägssträcka! Den är väl värd ett besök nu i semestertider! För den som inte vill resa så långt finns gott om andra närbelägna utflyktsmål, Tågsommaren 2003.
Foto : 02-09-17 Bernt Schechinger