Juli månads järnvägsbild 2005
Vid Östra Södermanlands Järnväg stod museibanornas vagga i Sverige. Förningen bildades 1959 och höll de första åren till på Lina tegelbruks spår i närheten av Södertälje. 1964 fick man den nedlagda normalspåriga linjen Mariefred - Läggesta i gåva av SJ, vilken föreningen byggde om till 600 mm smalspår och där har man hållit till sedan dess. Mariefred är en utmärkt ort för en museibana med idyllisk miljö och sevärdheter som Gripsholms slott och Grafikens hus.
Man får säga att de numera grånade herrar som bildade föreningen var förutseende då de valde att skapa en museibana i spårvidden 600 mm. Dels är kostnaden för drift och underhåll av en sådan bana väsentligt lägre än för normalspår men det var även så att 600 mm banorna troligen helt skulle fallit i glömska annars. 600 mm spår har varit relativt vanligt vid industrier t.ex. kalkbrott och torvmossar men det har även funnit sju 600 mm banor med persontrafik - Anneberg-Ormaryd Järnväg, Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg, Jönköping-Gripenbergs Järnväg, Kosta Järnväg, Munkedals Järnväg, Nättraby-Alnaryd-Eringsboda Järnväg samt Stavsjö Järnväg.
Varje år arrangeras vid säsongens inledning Ångans dag i Mariefred. När bilden togs var det särdeles högtidligt då ångfartyget s/s Mariefred inledde sin hundrade säsong på linjen Stockholm - Mariefred. Loket på bilden heter Hamra och har en historia bakom sig på industribanor vid Alfa Laval i Tumba och vid Ars kalkbrott på Gotland. Levererades 1902 till Alfa Laval och var i drift där till 1947 och hamnades sedan i den Gotländska kalkbrytningen. När kalkbrottet lades ned 1959 övertogs loket av ÖSlJ 1961 och sattes i drift 1964.
Tar Du en tur på Östra Södermanlands Järnväg kan de hända att din biljett blir klippt av riksdagens talman, Björn von Sydow, som är en mångårig medlem i föreningen. Den upplevelsen kan förmodligen inte någon annan museibana i Sverige erbjuda men det finns flera andra sevärda 600 mm museibanor och även intressanta banor med större spårvidd i drift tågsommaren 2005.
Foto : 03-05-24 Bernt Schechinger