Juli månads järnvägsbild 2006
I år fyller järnvägen 150 år i Sverige. Mycket har förändrats sedan 125-årsjubileet 1981. Då var sedan 1940-talet alla järnvägar i Sverige förstatligade. Man talade om att det var Statens Järnvägar, SJ, som jubilerade. Det var bara ett decennium tidigare som de sista ångloken tagits ur tjänst. SJ's första snabbtåg, expressmotorvagnarna X5 och X8 var fortfarande i trafik som regionaltåg i Västsverige.
Den stora begivenheten för järnvägsintresserade1981 var SJ's jubileumskavalkad i Värtan, 13 juni. Kavalkaden omfattade hela 36 numer från äldsta ångloket Prins August till de nyaste motorvagnarna Y1. Flera av de fordon som då deltog är i dag inte i körbart skick. Men vad jag och många minns bäst från 1981 var erbjudandet att under dagar mitt i veckan kunna åka vart som helst i Sverige tur och retur för 125:-!
Bilden visar ångloket S1 1921 vid kavalkaden 1981. S1-loken blev den sista tillverkade ånglokstypen och levererades så sent som 1952-53. Då hade redan de ovan nämnda snabbtågen funnits på rälsen i ett halvt decennium! Det var en minst sagt omväxlande teknikblandning under 50-talet!
I dag har vi en brokig flora av järnvägsbolag. Firandet blir annorlunda än 1981. Nu blir det en mängd mindre aktiviteter runt om i landet under hela året. Flera järnvägsbolag manifesterar jubileet på olika sätt På fordonssidan har t.ex. Green Cargo låtit måla RC4 1290 i orange originalfärgsättning. Inlandsbanan har likaledes målat om det från Banverkets reserv långtidslånade dieselloket T43 222 i origanalfärger. Järnvägsmuseum har återställt det första Rapid-loket i originalutförande. 7-10 september blir det "tidernas tågfest" i Gävle. Det blir inte samma mängd av fordon som 1981 men å andra sidan kommer det att vara möjligt för besökarna att ta en åktur med flera av de tåg som deltar.
En möjlighet att åka tur och retur vart som helst i Sverige för 150- under jubileumssommaren hade inte varit dumt och förmodligen betalat tillbaka sig i form av ett större järnvägsintresse hos allmänheten och ökande framtida järnvägsresande. Men det är ändå väl värt att ge sig ut i landet där finns där finns mycket att uppleva tågsommaren 2006!
Foto : 81-06-13 Bernt Schechinger