Var finner man idag mer än tjugo ånglok
på en bangård ? I Moldavien, Ukraina , Kina ? Nej,
det räcker att åka till malmbangården i Grängesberg
! Fram till 80-talets slut fanns i Sverige ett stort antal ånglok
i malpåse för att vara i beredskap i händelse
av ofred och annat elände. På grund av det inte längre
finns järnvägspersonal med ångloksutbildning började
man göra sig av med beredskapsloken. De lok som var i bäst
skick är nu dragkraft vid många av våra museibanor
och en del såldes till utlandet. Majoriteten av loken skickades
dock till skrotning och de flesta kom att skrotas i Grängesberg.
Skrotningen har varit välorganiserad och man har sparat delar
som kan behövas för att hålla de lok som bevarats
i gång. På malmbangården i Grängesberg
finns även många andra intressanta äldre utrangerade
lok och vagnar. Tillsammans med Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum
är den väl värd ett besök tågsommaren
98.