Augusti månads järnvägsbild 2000
De båda GDG-motorvagnarna kom i samband med järnvägsförstatliganden i slutet av 40-talet att hamna i SJs fordonspark och fick där littera X8. För att kunna köra X8-motorvagnarna i samma omlopp som SJ's fem egna snabbmotorvagnar (littera X5) lades en högre utväxling in i X8'orna så även de fick en största hastighet på 135 km/h, vilket betydligt hämmade motorvagnararnas startkraft och accelerationsförmåga. De som åkte med dessa motorvagnar de sista åren de var i trafik kunde verkligen känna hur vagnen med stor möda lämnade perrongen och långsamt, långsamt accelererade upp i hastighet. Väl uppe i hastighet var de här motorvagnarna lika trevliga att åka med som X5'orna. Liksom i dessa fanns det en speciell charm och atmosfär av bedagat lyxtåg.
På månadens bild gör X8 253 precis som i fornstora dagar ett kort uppehåll i Trollhättan dock inte egenskap av det sedan länge nedlagda expresståget till Gävle utan som regionaltåg med destination Uddevalla. Dagen före julafton 1982 utbröt brand i motorvagnen vid uppehåll i Ljung och den fick omfattande skador. Måhända hade det gått att bygga ihop en motorvagn av de oskadade delarna av denna motorvagn och kvarvarande delar av syskonvagnen som slopats efter en svår kollision i Ängebacken utanför Uddevalla några år tidigare. När detta skedde var det emellertid inte någon direkt brist på motorvagnar i Västsverige. Paprikatågen (littera X9) frigjordes från andra trafikuppgifter och kom att förflyttas till Västsverige. Därmed var GDG-motorvagnarnas era över och inom några år därefter kom även kvarvarande X5'or att tas ur trafik.
Foto : 81-08-09 Bernt Schechinger