Augusti månads järnvägsbild 2002
Bilden visar ett själländskt regionaltåg som i den sena sommarkvällen ankommer Tølløse. Danska Statsbanorna, DSB, förfogar över 37 lok av samma typ som ME 1532 vilket drar tåget på bilden. ME-loken tillverkades av Henchel och introducerades i början av 80-talet. Även om loken, liksom tidigare av NOHAB levererade lok, använder sig av dieselmotorer från General Motors särskiljer de sig från dessa bl.a. genom banmotorer av växelströmstyp. ME-loken är nu nästan 20 år gamla och kommer kanske att bli de sista linjelok som ägs av DSB eftersom bolaget numera endast sysslar med persontrafik och helst använder motorvagnar för denna. Godstrafiken sköts sedan år 2001 av Railion, ett företag som domineras av Tyska förbundsjärnvägarnas godstrafikdivision, DB Cargo, men även forna DSB Gods och Holländska järnvägarnas, NS Cargo ingår.
I Danmark fanns under 80-talet konkreta planer på en elektrifiering av stora delar av järnvägsnätet. Elektrifierade är i dag emellertid endast pendeltågenslinjerna runt Köpenhamn, Öresundsbanan till Sverige, kustbanan Köpenhamn - Helsingör och huvudlinjen över Fyn till Jylland och ned mot Padborg vid tyska gränsen. Arbetet med elektrifieringen har gått långsamt och har nu i det närmaste avstannat. Därför är det i Danmark mycket vanligt med dieseldrivna fordon även där banan är elektrifierad. Ett exempel är tåget på bilden som på största delen av sin resa, Køpenhavn - Holbæk, har gått på den elektrifierad sträckan, København - Roskilde. Belysande för situationen är att DSB för närvarande inte har några elfordon i sin orderstock men nyligen beställt 83 dieselmotorvagnar från AnsaldoBreda. Eftersom även persontrafiken i Danmark delvis nu börjat upphandlas i konkurens kanske DSB tar det säkra för det osäkra och väljer att satsa på dieselfordon som ju kan användas oavsett om banan är elektrifierad eller ej!
Foto : 00-09-09 Bernt Schechinger