Augusti månads järnvägsbild 2003
I Tornedalen fanns en järnväg på vardera sidan av älven. På svenska sidan gick den till Övertorneå. På sedvanligt sätt med trafiksvaga banor sågs ingen möjlighet till utveckling och persontrafiken upphörde 1984, godstrafiken 1986 och banan Karungi - Övertorneå revs 1992. Bilden i nedre vänstra hörnet visar det i dag privatägda stationshuset i Övertorneå, fotograferat från det som en gång var bangården.
På finska sidan, där järnvägen går ända upp till Kolari, hade man naturligtvis liknande problem med sviktande resandeunderlag. Där vågade man däremot satsa på turisttrafiken. Tre dagar i veckan i vardera riktningen går norrskensexpressen, "Aurora Borealis Express". På dessa nattåg finns möjlighet att ta med bilen från/till de största städerna i Finland. Kolaris stationshus, på bilden i nedre högra hörnet, utstrålar framtidstro med sin futuristiska arkitektur. Detta på intet sätt är någon bortglömd avkrok!
Kanske kan man tycka att det var onödigt med en järnväg på vardera sidan om älven och att det är utmärkt att i grannsämjans anda utnyttja den kvarvarande järnvägen på finska sidan. Ja, tänk vilken "hit" det skulle kunna bli med nattåg med biltransportvagnar ända från Malmö till Kolari! Lite problem ställer naturligtvis de skilda spårvidderna i de båda länderna till med. De problemen är emellertid inte olösliga. Ett oändligt större problem orsakar den svenska trafikpolitiken. Persontrafiken till Haparanda är nedlagd sedan länge och det var mycket länge sedan några persontåg rullade på den kombinerade normal- och bredspåriga järnvägsbron till och från Torneå.
På finska sidan vågar man som sagt satsa. På bilden är det den lokale husvagnsförsäljaren/uthyraren som får en leverans med nya vagnar. Tåget dras av VRs modernaste diesellok. Dessa, föga formsköna, littera Dr16 används på de (ännu?) oelektrifierade sträckorna norr om Uleåborg.
Foto : 03-06-04 Bernt Schechinger