Augusti månads järnvägsbild 2004
Sista sommaren med Linx! Bilden visar Linx snabbtåg när det passerar gränsstationen Kornsjö en vacker julimorgon. Linx startades 2001 för att bedriva persontrafik, företrädesvis med snabbtåg, mellan Oslo och Göteborg - Köpenhamn samt Oslo och Karlstad - Stockholm. Bolaget samägs av Norska Statsbanorna (NSB) och Statens Järnvägar (SJ). Ambitionen var att erbjuda snabba gränsöverskridande transporter. Sju X2-tågset moderniserades för trafiken och togs i drift år 2002. Ljusa träslag dominerar invändigt och utvändigt målades tågen i rena cirkusfärgsättningen med mönster i nästan hela spektras färger. Servicenivån skulle vara högre än på de nationella tågen vilket egentligen inte innebar något överdåd men tågen var åtminstone rena så att man kunde se ut och det kom även så småningom att bland annat erbjudas nätverksuppkoppling av bärbara datorer via radio-LAN.
Linx har inte fått det resandeunderlag man räknat med. De aktuella järnvägsträckningarna är inte optimalt dragna, spåren har inte snabbtågsstandard och är till stora delar enkelspår. Satsningen är också halvhjärtad och till nyår kommer Linx att avvecklas. I år går det på sommaren två dagliga tåg mellan Oslo och Göteborg. Restiden är nära 4 timmar. Med en sådant trafikutbud och tidtabell gräver man sin egen grav. Samma dag är det 16 expressbussavgångar Oslo - Göteborg med en restid som de facto är 5-10 minuter kortare. På de längre sträckningarna mellan huvudstäderna är dessutom lågprisflyget mycket konkurrenskraftigt.
Starten av Linx blev lite omstridd eftersom rikstrafiken först beslöt att ta in anbud för trafiken på västkustbanan. Anbudet gällde trafik för är 2000 men operatören Sydvästen som fick trafiken hade förhoppningar på en förlängning. Längre fram på våren stod det emellertid klart att Linx skulle dras igång och att trafiken från och med 2001 inte längre skulle läggas ut på anbud. Med de framtidutsikterna gick Sydvästen nästan omgående i konkurs och SJ fick ta över trafiken resten av året. Nedläggningen av Linx blir också omstrid Företaget har 170 anställda. De 35 norrmännen utlovas anställning av NSB som har planer på att köra Oslo - Göteborg. Flera av de 135 svenskarna lämnade mångåriga anställningar på SJ när de började på Linx. De kommer nu att stå utan arbete då SJ meddelat att de inte anser sig ha något anställningsansvar för Linx-personal.
Foto : 04-07-17 Bernt Schechinger