Augusti månads järnvägsbild 2005
De dieseloktyper som i många länder på 50-60-talen kom att ersätta ångloken blev med tiden mycket populära. I Storbritannien har Deltic-loken i dag närmast kultstatus. Likaledes populära är Nohab-loken i Norge.
Det kan synas lite märkligt att dessa ånglokens "banemän" har fått denna uppmärksamhet, men kanske ändå inte. Övergången från ånga till diesel revolutionerade järnvägsresandet. Först och främst för järnvägens personal men även för resenärerna. Under ångans tidevarv kunde järnvägsresandet faktiskt vara ett smutsigt värv med sot och rök lite varstans på stationer och tåg. Dessutom blev med dieseldrift resans genomförande inte alls i samma utsträckning beroende av lokens kondition och förares respektive eldares dagsform och yrkesskicklighet.
I Sverige elektrifierades våra huvudlinjer relativt tidigt och övergången från ångdriften skedde därmed till stor del i ett tidevarv då järnvägshobbyn ännu inte var född. Ångloken ersättes av ett "allt i allo" ellok, D-loket, som kom att tillverkas i mycket stort antal. Lite konstigt är det trots allt att de få D-lok som i dag finns bevarade inte får större uppmärksamhet.
I Finland var det loktypen på bilden, Dr12 "Huru", som kom att utgöra den första ersättaren för ånglok i linjetrafik. Loken var tunga och svagt motoriserade med mycket seg acceleration. De kom snart att få hjälp av de Alstom-utvecklade Dr13-loken. Lite kultstatus har trots detta "Huru"-loken. Av innalles 42 tillverkade 1959-1963 finns i dag 3 st bevarade.
Dr12 2234 är fotograferad vid ånglokomotivparken i Haapamäki. De båda andra bevarade loken, Dr12 2216 respektive Dr12 2241 är i bättre skick.
Foto : 01-06-07 Bernt Schechinger