September månads järnvägsbild 2001
Bilden visar det första exemplaret av det nya malmtågsloket IORE vid lokstationen i Kiruna när det nyss levererats i augusti förra året.
Det nya loket är en riktig bjässe och de två lokdelarna, IORE 101 och 102, är tillsammans starkare än de gamla tredelade DM3-loken. Inkörningsperioden, mestadels på sträckan Vitåfors Luleå, tycks hittills ha gått bra för det nya loket. Sista veckan i augusti i år skadades ena lokdelen, IORE 101, vid en urspårning i Vitåfors och i några dagar kunde man se den kvarvarande lokhalvan ensam dra malmtågen vilket gav dessa tåg ett något annorlunda utseende, ungefär som om man tog drivenheten från ett X2-snabbtåg och drog godsvagnar med. Med början nästa år kommer loket att så småningom få sällskap av totalt 8 syskonmaskiner. De nya 30-tons malmvagnar som byggs i Sydafrika och skall kopplas till loken har inte varit lika lyckosamma utan har haft en hel del barnsjukdomar bland annat materialfel och dessutom har det visat sig att de inte rymmer den avsedda maxlasten.
De nio IORE loken kommer inte att vara slutlevererade förrän år 2004 och dessa enheter kommer inte ens då att själva klara all malmtransport på banan. De äldre malmtågsloken kommer alltså att finnas kvar ett bra tag till och märkligt nog tycks det vara så att man först avser att utrangera de modernare EL15-loken och behålla koppelstångsloken DM3 - antagligen med avsikt att begränsa antalet loktyper.
Foto : 00-08-30 Bernt Schechinger