September månads järnvägsbild 2003
Ett i Sverige ovanligt lok fotograferat ur ett ovanligt bildperspektiv. Det dieselhydrauliska loket på bilden är av Henschels standartyp 1200BB. Loken är ovanliga i så tillvida att de har axelföljden B'B', vilket betyder att de två axlarna i varje boggi drivs av en gemensam motor, istället för den betydligt vanligare axelföljden Bo'Bo' där varje axel har sin egen motor .TGOJ äger två lok av denna typ vilka i Sverige fått littera V11. På bilden är det V11 711 som fotograferats på järnvägsbron i Oxelösunds hamn.
TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar är en märklig företeelse i svenskt järnvägsliv, vilken likt katten tycks ha minst nio liv. Bolaget skapades för transport av järnmalm från gruvorna i Grängesberg till hamnen i Oxelösund och bildades genom sammanslagning av ett antal privata järnvägar. När i stort sett alla andra privata järnvägsförvaltningar förstatligats i slutet av 40-talet levde TGOJ fortfarande kvar. I slutet av 80-talet bildades Banverkat och tog över TGOJ's spåranläggningar och bolaget blev ett dotterbolag till SJ med egna verkstäder och egna fordon med egna trafikuppgifter. Bland annat fördes därvid alla SJ's Ma-lok över till TGOJ. När sedan SJ bolagiserades på 90-talet blev TGOJ's verkstadsdel ett särskilt företag och i den inlemmades de tidigare SJ-verkstäderna i Örebro, Tillberga, Malmö och Åmål. TGOJ trafik blev ett dotterbolag till Green Cargo. Slutligen har nu emellertid TGOJ's verkstäder slagits samman med RPL AB och TrainMaint AB och EuroMaint AB till EuroMaint koncernen och den delen av TGOJ tycks därmed nått sin ände. TGOJ trafik däremot lever kvar i högönsklig välmåga som ett expansivt dotterbolag till Green Cargo med transportuppdrag över hela landet och, vad gäller IKEA-tåget, ända ned mot kontinenten.
Foto : 03-06-01 Kai Tamminen