September månads järnvägsbild 2005
Gedser station är en klassisk anhalt för järnvägstrafiken mellan København och kontinenten.
Den tidigaste förbindelsen söderut från Sjælland hade etablerats redan 1856 i och med att järnvägen hade nått Korsør och via ångfärja fanns det sedan sjöförbindelse med Kiel. Berlin blev 1871 huvudstad i det enade Tyskland och efterhand blev det naturligt att söka en mer direkt förbindelse mellan de båda ländernas huvudstäder, bl a för postbefordran. För trafiken över sundet mellan Sjælland och Falster, Storstrømmen, hade DSB år 1884 anlagt färjehamnar på Masnedø och i Orehoved som gjorde det möjligt med tågfärjor.
"Gjedser Jernbane", järnvägen Nykøbing Falster – Gedser byggdes på privat initiativ, invigdes 1886 och införlivades i DSB år 1893, samtidigt som tågfärjetrafiken över Storstrømmen byggdes ut kraftigt. Tågfärjelinjen Gedser-Warnemünde öppnades 1903 och ända fram till 1939 var denna huvudförbindelse mot kontinenten med direkta tåg till Berlin Stettiner Bhf. och Hamburg Hbf. Viss konkurrens fanns det naturligtvis med linjen Trelleborg-Saßnitz för svenska och norska resenärer till Berlin. När Storstrømsbroen var klar 1937 blev förbindelsen København – Gedser betydligt snabbare och förbindelsen trafikerades med ett nattågpar och ett dagtågpar till såväl Berlin som Hamburg.
Efter Andra Världskriget ritades europakartan om, och Warnemünde hamnade i DDR. Successivt återupptogs trafiken och 1949 började två tågpar per vecka trafikera København – Prag, men det blev inte någon större succé. Från 1951 fanns det ingen genomgående trafik mot Tyskland och endast en personförande färja per vecka, men 1956 började trafiken på Warnemünde så smått öka igen. Delvis som avlastning av Storebælt-trafiken började man 1953 efter förhandlingar med västtyska DB som huvudförbindelse söderut trafikera linjen Gedser – Großenbrode Kai, en tågfärjehamn på fastlandet strax söder om Fehmarnsund. Denna förbindelse drevs fram till 1963, då Fugleflugtslinien via Rødby Færge och Puttgarden var utbyggd. Denna tioårsperiod kan sägas vara den riktiga storhetstiden och tåg såsom "Skandinavien-Holland Express" och "Skandinavien-Paris Express" rangerades i Gedser. Från slutet av 50-talet hade Warnemünde-trafiken successivt ökat och från 1964 fanns mellan København och Berlin ett dagtågpar, "Neptun Express" och ett nattågpar, "Østersø Express", ett förhållande vilket i stort gällde fram till 1995. Efter murens fall i slutet av 1989 skedde en kraftig ökning av passagerarantalet, men av många skäl lades trafiken helt ner 1995. Av och till har det dock talats om att återuppta denna.
Idag trafikeras linjen Gedser – Rostock Überseehafen av Scandlines med bilfärjor, och av den en gång så livaktiga tågtrafiken på Gedserbanen återstår idag ett enda tågpar på förmiddagen, även om det vid enstaka tillfällen körs veterantåg. Bilden visar tåg RE 1220 mot København vid avfart från Gedser.
Foto : 05-08-05, Bengt Magnusson