Oktober månads järnvägsbild 2001
I likhet med Sverige har inte Finland befolkningsunderlag och ekonomiska resurser för att bygga nya höghastighetsjärnvägar utan måste satsa på tåg med aktiv vagnslutning för att nå högre hastigheter på befintliga spår. Svenska X2000 och italienska Pendolino var huvudkonkurrenterna vid upphandlingen av de finska snabbtågen. Det visade sig att Pendolino utklassade X2000 på de flesta punkter.
X2000 är i grunden ett lokdraget tåg med en drivenhet dragande ett antal vagnar med tåglutning. Pendolino är ett äkta motorvagnståg. I ett sexvagnars Pendolino-tåg är fyra av vagnarna drivande medan den tunga elutrustningen finns i de övriga två. Pendolino-tåget får därmed jämnare och mycket lägre axelvikt än X2000 och blir dessutom inte stående vid eventuella fel på en drivenhet.
Det är märkligt att ASEAs ingenjörer inte tog lärdom av produktutvecklingen hos sina konkurrenter utan skapade en så föråldrad produkt som X2000 faktiskt var redan vid introduktionen. Exportaffärerna talar sitt tydliga språk. Pendolino har bl.a. sålts till järnvägsförvaltningar i Italien, Spanien, Portugal, Schweiz, Tyskland, Storbrittanninen, Tjeckien, Finland och Malaysia. Exporten av X2000 begränsar sig till ett tågset till Kina.
De finska Pendolino-tågen, littera Sm3, är en vidareutveckling av italienska statsvägarnas modell ETR460. Förändringarna består främst av åtgärder för att klara trafik i det strängare finska klimatet. De först två Sm3-motorvagnarna levererades redan 1994/95 och har främst använts på sträckan Helsingfors-Åbo. Erfarenheterna har varit goda och leveranserna av ytterligare 23 motorvagnar har nu påbörjats. På bilden ses det femte motorvagnsetet (Sm3 7X05) i Åbo under sommarens inkörningsperiod för att sättas i reguljär trafik i höst.
Foto : 01-06-05 Bernt Schechinger