Oktober månads järnvägsbild 2002
Kanadensiska Bombardier tog 1995 över den gamla tyska firman Talbot och fick därmed utvidgat sitt produktsortiment med den nästan färdigutvecklade Talent-motorvagnen. Den motorvagnen får man väl säga blivit en succé och trendsättare för nya motorvagnstyper. Denna nya motorvagnsgeneration karakterisera av att de är lättbyggen, har en låggolvsdel och försöker exteriört att efterlikna höghastighetstågen med lutande front och mycket glas- och blanka metallpartier.
Talent har sålts till järnvägsförvaltningar i Tyskland, Österrike, Kanada och Norge. Norska statbanornas Talenter, är tvåvagnståg med dieselmekanisk drift och korglutning. Det är svårt att direkt jämföra de nya motorvagnstyper som nu levereras t.ex. Desiro, Itino och Talent. I regel förekommer en mängd olika utföranden av varje typ t.ex. vad gäller el- eller dieseldrift, motorer, transmissioner, korglutning och inredning m.m. De norska Talenterna upplever jag personligen som bland de allra trevligaste av de nya motorvagnar jag åkt, både vad gäller gångegenskaper och interiör komfort.
De 15 norska motorvagnarm används bland annat i trafik där de ersatt lokdragna persontåg. Tidvis kan det vara tuffa klimatförhållanden i Norge där flera banor bitvis går i fjällvärlden och det säger sig nästan självt att problem skulle uppstå vid övergången till lätta motorvagnar för trafiken på dessa sträckor. Mycket riktigt var större delen av de norska Talenterna stundtals utslagna förra vintern. Möjligheten att häva köpet och lämna motorvagnarna i retur till tillverkaren diskuterades, åtminstone i pressen. En del förbättringar han nu gjorts på vagnarna och det skall bli intressant och se hur de klarar trafiken kommande vinter.
Bilden visar en av de norska Talenterna, BM 93.13, vid utfart från Åndalsnes, med byberget, "Nebba", i bakgrunden.
Foto : 02-09-20 Bernt Schechinger