Oktober månads järnvägsbild 1999
Överst till vänster :
Bilden visar Y1 1291 i Gävle. I denna traditionella
färgsättning levererades samtliga 100 Y1/YF1 till SJ
som på den tiden hade i det närmaste monopol på
järnvägstafiken i Sverige. Den här vagnen såldes
1995 tillsammans med 19 andra Y1'or till Kroatiens järnvägar.
Överst till höger :
Y1 1366 är den sista motorvagnen i serien och
en av de 30 motorvagnar som licenstillverkades av Kalmar Verkstad.
Vagnen är också en av de sista Y1'or som SJ har. Den
används för närvarande som reserv för trafiken
på Kinnekullebanan och är fotograferad i Laxå.
I likhet med många andra fordon har inte vagnen vunnit utseendemässigt
på att ha blivit ommålad enligt SJ's nya designprogram
och de lådformade luftintagen förhöjer inte heller
skönhetsupplevelsen.
Nederst till vänster :
Numera är det främst länstafikbolagen
som använder Y1'orna och de förekommer i många
olika färgsättningar, den ena fantasifullare än
den andra. Värmlandstrafiken disponerar 9'st Y1'or. Deras
färgsättningen hämtar inslag inte enbart från solen i
Karlstad, där för övrigt bilden är tagen,
utan även från landskapets djupa skogar och många
sjöar. Y1 1326 levererades som YF1 1326 och var med andra
ord en av ursprungligen 12 vagnar försedda med resgodsutrymme. I likhet
med denna vagn har flera av dessa byggts om till Y1 utan resgodsutrymme.
Nederst till höger :
I Småland finns många banor lämpade
för motorvagnstrafik och det är också länstrafiken
där som har flest Y1'or. Smålandsvagnarna har inte
enbart nummer utan även namn. Bildens Y1 1287 (Dag Hammarskjöld)
var den första Y1'an som ombyggdes på BK-tågs
verkstad i Vetlanda och det skedde under den period BK-tåg
körde länstrafikens tåg i Småland. Sedan
dess har många länstrafikbolag låtit bygga om
sina Y1'or hos BK-tåg. Den här bilden är tagen
just i Vetlanda men den lilla BSM-loggan i fronten visar att det
numera är BSM-järnväg som kör länstrafikens
tåg i Småland Smålandsfordonen är försedda
med desinationsskyltar i fronterna och färgdesignens trefärgade
tvärband delar av motorvagnarna på mitten så
att man nästan uppfattar varje enskild motorvagn som två
separata.
Foto : 81-09-02 (Y1 1291), 98-07-04 (Y1 1366), 98-07-02 (Y1 1326), 99-05-05 (Y1 1287) Bernt Schechinger