November månads järnvägsbild 2003
Järnvägarna har genererat arbetstillfällen inom många olika områden. Industrial Quality Recycling Solutions, f.d. Svenska Slipers, grundades av företagets nuvarande styrelseordförande, Thomas Karlström, i slutet av 70-talet med syfte att ta hand om träslipers som byttes ut vid planerade slipersbyten eller togs upp vid rivning av nedlagda järnvägssträckor. Verksamheten bedrevs inledningsvis under mycket primitiva former vid Stallbackahamnen i Trollhättan. Slipers som var i någorlunda gott skick såldes vidare till trädgårdsanläggning. Mången villaägare i Trollhättan med omnejd har sådana begagnade slipers i sin trädgård. Övriga slipers maldes ned till bränsleflis. För att säkerställa avsättningen för flisen äger företaget numera fjärrvärmeverket i Svenljunga men även värmeverket i Örebro tillhör kunderna.
Träslipers innehåller flera skadliga ämnen, bland annat kreosot från impregneringen. Boende i närområdet klagade över lukt från anläggningen och dessutom drabbades företaget under 80-talet av flera svårsläckta bränder i sitt flislager. Allt detta gjorde att företaget fick en massiv miljöopinion emot sig. Verksamheten har emellertid utvecklats enormt från närmast obefintligt miljöskydd inledningsvis till att idag bedrivas, till stor del under tak, under väl kontrollerade former, Företaget har nu tillstånd av miljödomstolen att driva sin anläggning fram till år 2006. Domstolsbeslutet är intressant läsning. Företaget har nu växt rejält med verksamhet på flera platser. Omsättningen har under de senaste tio åren tiodubblats och är nu drygt 27 miljoner €. Det är numera inte enbart träslipers som återvinns utan även betongslipers och ballast. Kontrakt om återvinning finns med flera Europeiska järnvägsförvaltningar. På sin hemsida vinnlägger sig företaget om att presentera sin miljöprofil. Så kan de gå - från utpekad miljöbov till framsynt miljövisionär på några få år!
Företaget sköter själva järnvägstransporterna i Stallbacka industriområde. Tidigare har för detta använts en Ornstein & Koppel lokomotor och en Z65 lokomotor. Numera används i första hand den mycket snyggt färgsatta Z66-lokomotor som syns på bilden.
Z66 är, bortset från de fåtaliga Z68'orna, landets yngsta lokomotorer, men ändå 30 år gamla, och när den stora serien Z65-lokomotorer byggdes om till Z70 satsades på dessa och många Z66 blev överfödiga. 15 av de ursprungligt 30 lokomotorerna har sålts vidare till Norge och där fått littera SKD 226. Andra har sålts till bl.a. Arlandabanan och några av de resterande är avställda.
Foto : 02-09-25 Bernt Schechinger