December månads järnvägsbild 2000
Bilden visar ett exemplar av en numera nästan försvunnen loktyp - Det elektriska växelloket. För inte så länge sedan pilade dessa, då ännu brunmålade, små lok omkring på alla stora stationer och bangårdar ivrigt sysselsatta med flytta vagnar och koppla ihop eller isär såväl gods- som persontågssamansättningar. Det annorlunda koppelstångsarrangemanget med blindaxeln i annan nivå än drivhjulen var fascinerande att titta på.
Under åren 1930-1956 byggdes 115 stycken sådana här lok i två ganska lika utföranden, vilka moderniserades efterhand och bland annat försågs med radiostyrning. Jämfört med moderna lok var de underhållskrävande då de flesta exempelvis måste smörjas dagligen. Ännu för två år sedan, när bilden togs, härskade dock Ue 593 och några syskonmaskiner i växlingen på Göteborgs central.
Så genomgripande har trafiken förändrats att dess lok inte fått någon ersättare. Det är i dag vanligt, åtminstone vad gäller persontåg, att vagnar och även lok går fast sammankopplade under långa perioder och är ständigt i trafik. Man kan på en del platser se kompletta tåg stå uppställda vid stationerna beredda att användas i högtrafik och som reserv vid trafikproblem och skador. Det förekommer att vagnarna lämnas vid perrongen vid arbetsdagens slut och därmed redan är på plats vid fösta avgången på morgonen. Man kan säga att nu i X2000-eran även lok och vagnar behandlas som de vore motorvagnar. Mycket arbete sparas i personvagnsrangeringen men flexibiliteten i att bygga tågsamansättningar anpassade efter resandebehovet går förlorad.
Alla kvarvarande lok av äldsta RC-typen (RC1) byggs om med radiostyrning för att ta hand om växling på de riktigt stora bangårdarna. I övrigt har användandet av diesellok och lokomotorer på elektrifierade bangårdar ökat. Det känns fel att järnvägarna även här förstör de goda förutsättningarna för miljövänliga transporter genom att köra med diesel där det finns el tillgängligt. Konkreta planer finns på att elektrifiera bland annat hela bangården i Göteborgs hamn och då vore det väl konstigt om inte lämpliga ellok inköps för växlingen. I övrigt borde det väl inte var omöjligt att anskaffa lok som kan drivas med både el och diesel ?
Foto : 98-12-12 Bernt Schechinger