Den första juli i år togs de båda
sista X9-motorvagnarna ur trafik vid SJ. X9'orna liksom de samtida
personvagnarna härstammade från en tidsepok då
andra och flera faktorer än i dag styrde utformningen av
järnvägsfordonen. I X9'orna sattes resenärens behov
i första rummet och det är tydligt att ekonomiska/tekniska
aspekter, som att transportera så många personer som
möjligt på kortast möjliga tid till lägsta
möjliga kostnad, inte enbart fått styra utformningen
av motorvagnarna. X9'orna hade ljusa, öppna salonger med
spatiöst placerade DUX-fåtöljer. Fåtöljerna
saknade inställningsmöjligheter men var ändå
oändligt mycket bekvämare än vad som erbjuds oss
i många av dagens fordon. Ursprungligen
satt små nedfällbara bord på framförvarande
stolsrygg, på bordsytan var fanns en karta över Sveriges
normalspåriga järnvägsnät som säkerligen
både inspirerade till samtal och kom till användning
som hjälpmedel för resenären. Designen med rundade
ytor och stora fönster, speglarna ovanför fönstren,
vattenkaraffen med mera - allt påminner oss om omtanken
om resenären. Möjligheterna att se framåt spåret
i X9-motorvagnarnas B-ände tillförde järnvägsresandet
en ytterligare dimension.
Alla som åkt några timmar i en B7-vagn
och klivit av ledbruten, med sönderskavda knän och värkande
rygg saknar 60-talets vagnar. Den som transporterats regionalt
i det uppsnabbade pendeltåget X14 och suttit och tittat
rakt in i en solid vägg 5-10 meter bort, kanske på
en sittplats där stolsbredden minskats för att få
plats med en ventilationstrumma eller där stolen placerat
så nära bakomvarande vägg att dess rygg inte kan
lutas, saknar X9'orna. Dagens fordon är snabbare, säkrare
och miljövänligare än dessa gamla motorvagnar -
men vart tog omsorgen om resenärerna vägen ?
Bilden visar interiören i X9 110, en av ÄLABs X9-motorvagnar
vilka togs ur trafik ett år före SJs sista X9'or. Vagnen
har försetts med en skrikig färgsättning invändigt
och de nedfällbara borden på stolsryggarna är
borttagna men ändå framgår klart det ljus, rymd
och trevnad som fanns i X9'orna.
Foto : 98-05-29 Bernt Schechinger