Månadens bild anknyter till den allra första Månadens järnvägsbild som publicerades för tio år sedan. Det var en bild tagen för 25 år sedan på en elektrisk rälsbuss littera X16 som då upprätthöll persontrafiken på Bergslagsbanan, Kil - Ställdalen. Månadens bild från Ställdalen visar den dieseldrivna Y1-motorvagnen som idag används i trafiken. Den första bilden togs under en resa där jag utnyttjade erbjudandet att resa så långt man ville för 125:- som SJ hade med anledning av järnvägens 125-års jubileum. Bilden vi ser ovan togs under min resa till den stora tågfesten i Gävle med anledning av 150 års jubileet i år.
Under den tid som gått mellan de båda bilderna har mycket hunnit att hända. Redan 1985 lades åretrunttrafiken på sträckan ned. Den var då den av SJ's alla persontrafiksträckor som hade minst antal resenärer. Några elektriska rälsbussar finns inte heller längre. Den fordonstypen har i likhet med de elektriska växelloken helt försvunnit.
Efter 1985 har sporadisk persontrafik på bandelen förekommit under sommarmånaderna. Vissa år har det inte varit någon sommartrafik alls. Sedan augusti 2003 är det emellertid persontrafik året runt igen. Sträckan Kil Nykroppa trafikeras inte utan trafiken som marknadsförs under namnet "Genvägen i Bergslagen" går Karlstad - Kristinehamn - Nykroppa - Ställdalen. Man kan inte överskatta Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) och dess chef Lars Yngströms betydelse för att trafiken kommit i gång igen. Det är Tågab som genom att utöka godstrafiken Kristinehamn - Nykroppa fått den sträckan att leva upp. Något som resulterade i att Banverket byggde triangelspår i Nykroppa så att trafik mellan Kristinehamn och Ställdalen kunde ske utan att tågen måste ändra färdriktning på vägen. Det är verkligen glädjande att åretrunttrafiken nu tryggats för de närmaste fem åren genom avtal mellan Rikstrafiken, Värmlandståg och Tåg i Bergslagen. Denna bansträckning är enligt mitt förmenande en av Sveriges vackraste även om här som på så många andra ställen skett en betydande förbuskning under de senaste decennierna.
Som nämns ovan har nu tio år med Månadens järnvägsbild passerat. För tio år sedan fanns det inte så många platser på Internet med järnvägsbilder - även en bild på att alldagligt fordon utan beskrivande text väckte stort intresse. I dag finns det webbplatser som visar veckans/dagens bild och mängder av bilder publiceras dagligen på Internet. Tekniken har utvecklats - för tio år sedan var ännu digitalfotograferingen i sin linda. Järnvägsfotograferandet har aldrig varit mer omfattande och aldrig har fler personer ägnat sig åt detta. Det känns att detta är en lämplig tidpunkt för mig att avsluta genom att med en sista månadsbild från samma banavsnitt som den allra första knyta samman det hela. Några fler Månadens järnvägsbild kommer inte att publiceras men webbsidan kommer att finnas kvar för den som vill titta på de gångna tio årens bilder. För mig har arbetet med Månadens järnvägsbild varit mycket stimulerande och givit väldigt mycket kontakter både inom och utom landets gränser. Ett stort tack till alla som bidragit med bilder och alla andra trevliga kontakter! Jag kommer att fortsätta mitt järnvägsfotograferande, kanske utöka verksamhetsfältet utanför Norden och mina bilder kommer säkert att dyka upp på några av dessa Internetadresser som jag rekommenderar:
Järnvägsaktuellt och diskussionsforum Sverige : Postvagnen
Järnvägsaktuellt och diskussionsforum Norge : Postvogna
Järnvägsaktuellt och diskussionsforum Danmark : Jernbanen.dk forum
Järnvägsaktuellt och diskussionsforum Finland : Resiinas onlinetjänst Vaunut.org
Månadens bild : Svenska 3D-Tåg - Forums tävling
Den bästa guiden till Sveriges tåg och järnvägar : Jarnvag.net
Foto : 06-09-06 Bernt SchechingerBS 07-04-02