Januari månads järnvägsbild 2006
Green Cargo, den svenska statliga godsoperatören, har en synnerligen renodlad fordonspark med stort antal fordon av samma typ. För transporter på elektrifierade linjer använder man RC-lok. För transporter på oelektrifierade linjer och för tung växling använder man dieselklok littera T44. På lokomotorsidan man har två olika typer V5 och Z70. Fordonsparken är tämligen ålderstigen - sista Green Cargo RC levererades 1982, sista T44 1984, sista V5 1978 och sista Z70 ombyggdes från Z65 1992. Några intentioner från företaget att anskaffa nya fordon har inte märkts och visst måste det vara mycket effektivt att ha så få fordonstyper under ekonomiskt kärva förhållanden. Samtidigt undrar man ju, när ett företag använder runt 30 år gamla diesellok, om det bara är namnet Green Cargo som är miljömedvetet? De skandinaviska konkurrenterna är inte ju inte heller ett dyft miljövänligare men snart kommer mer moderna internationella operatörer att konkurera om transportuppdragen även här.
Bilden visar Green Cargos T44 358 i ett typiskt transportuppdrag. Nästan dagligen går ett godståg från Lilla Edet med hygienprodukter till Sävenäs rangerbangård för vidare befordran ut i landet. Lilla Edets bruk producerar 95000 ton papper varje år och här ligger också SCA Hygien centrala leveransdepot för den nordiska marknaden. Lilla Edets järnväg (Alvhem - Lilla Edet) är oelektrifierad och den enda trafiken är dessa vagnuttagningar till bruket. På grund av de sista oelektrifierade 15 kilometrarna kör T44'an dagligen 2x40 km på elektrifierad bana på sin väg mot Sävenäs - ett inte särdels ovanligt förhållande.
Förra månaden nämnde jag att Inlandsgods inte lägger mycket kraft på sina loks yttre men det förhållandevis stora Green Cargo gör inte mycket heller. Färgsättningen på T44 358 har överlevt både införandet av SJ's blå design 1989 och Green Cargos gröna 2001. Endast påklistrade dekaler anger att det är ett Green Cargo lok. Några få T44 har fått den gröna färgsättningen, främst lok som varit med om olyckor med stora plåtskador.
Foto : 06-01-02 Bernt Schechinger