Mars månads järnvägsbild 2002
Så är då äntligen de inhyrda tyska pendeltågen i trafik i Stockholmsområdet. I texten till december månads järnvägsbild år 2001 redogörs för bakgrunden till pendeltågseländet i huvudstadsregionen. Det är alltså nu först i början av år 2003 som de första av dessa utrangerade tyska pendeltåg, som hos oss får littera X420, blivit klara för trafik.
Ombyggnaden har varit omfattande med bland annat nya frontrutor, nya strålkastare, nya fast monterade fotsteg och förbättrad förarmiljö. Exteriört ser tågen fina ut i sin nya SL-färgsättning (Klicka på miniatyrbilden i nedre vänstra hörnet för att förstora denna!). Invändigt lägger man främst märke till de höga skivorna bakom varannan stolsuppsättning i längsled. Vagnen blir på så sätt indelad i bås vilket ger resenärerna, på turer med få resande, en avskildhet som är ovanlig i dagens kollektivfordon. Visserligen är tågen klottersanerade och trasiga delar har byts ut invändigt men interiören ger ändå ett sjaskigt intryck. Det känns inte som om omsorg om resenärerna varit prioriterat vid denna ombyggnad! Faktum är att ett nyreviderat pendeltåg av äldsta modellen, X1, är betydligt fräschare.
Nu pågår förarutbildning i trafik och tågets insats har hittills varit begränsat till en tur per dag. Det är för övrigt i turen 8:03 från Upplands Väsby till Tumba som dessa tåg än så länge enbart används. Under tiden augusti 2001 till december 2002 användes motorvagnar X20-X23 för den turen. De som varit vana att åka med de motorvagnarna får nu uppleva något av en omvänd klassresa i fråga om komfort och resandemiljö.
Foto : 03-02-11 Bernt Schechinger