December månads järnvägsbild 2001
Pendeltågsresenärerna i Stockholmsområdet har varit med om mycket de senaste åren. Det hela började med att SL valde konsortiet Citypendeln för att köra tågen fr.o.m. år 2000 och fem år framåt. Citypendeln hade lämnat lägst anbud på trafiken och det visade sig att de bl.a. avsåg att göra besparingar genom att försämra personalens anställningsförhållanden (höjd pensionsålder m.m.). Detta skedde samtidigt som det var brist på lokförare i Sverige. Följden blev att när var dags för Citypendeln att ta över trafiken i början av januari år 2000 så saknades förare till hälften av tågen. Ett stort kaos utbröt med folk som inte kunde komma till sina arbeten, skolor m.m. Citypendelns VD avgick efter bara en vecka, personal värvades med nya bättre anställningsvillkor och sakta, sakta började trafiken att öka. Fast det tog nästan ett år innan den var av normal omfattning och innan dess hade företag och privatpersoner gjort stora förluster både ekonomiskt och i form av nedlagd restid.
När väl pendeltågstrafiken var i någorlunda ordning visade sig nästa tabbe av SL. Pandeltågstrafiken skulle i år utsträckas till bl.a. Bålsta men inga fordon hade anskaffats för den utökade trafiken så nu var det fordonsbrist ! Nu började folket i SL-ledningen bli desperata och en lång jakt efter möjliga fordon att använda inleddes. I augusti fick man fram ett par TGOJ-motorvagnar för en morgontur varje vardag. I slutet av november började två tågsätt med danska personvagnar littera Bn dragna av ett godstågslok från Green Cargo i vardera ändan att användas. Bn vagnarna fick byggas om en del och väl i trafik krävs förutom en förare i vardera loket en särskild ombordansvarig för att bl.a. säkerställa att ingen passagerare kommer i kläm i de danska vagnarnas dörrar som är utrustade med en mycket kraftfull stängningsmekanik. Nu har också förhandlingarna i Deutshe Bundesbahn om att hyra in 17 st. övertaliga motorvagnar littera ET 420 för trafiken gått i lås. Motorvagnarna måste modifieras en hel del och den första ombyggda motorvagnen är nu på prov i Stockholm.
På bilden ses, i den slaskiga novembermorgonen, de ovan nämnda TGOJ-motorvagnarna stå redo för påstigande resenärer i Upplands Väsby för dagens tur till Tumba. Motorvagnsättet (X20 203 och X23 201) körs av inhyrda förare från TGOJ och gör alltså bara en enda tur per dag. Övrig tid brukar dessa motorvagnar stå uppställda vid Flemmingsberg men minst en gång varje vecka körs de hela vägen till TGOJ-verkstaden i Eskilstuna för service. Sträckan de här motorvagnarna körs i transport är alltså mycket längre än den sträcka de fraktar passagerare ! Motorvagnarna körs enligt en separat tidtabell eftersom de har väsentligt sämre accelerationsförmåga än de vanliga pendeltågen. Vagnarna är byggda på 50-talet för regionaltrafik och mycket bekvämare än pendeltågen. I X23 finns t.o.m. en första klass avdelning. Bekväma stolar med benutrymme tycks för de flesta resenärer mer än väl uppväga att resan tar någon minut längre. Vad blir nästa öde för dessa motorvagnar som nu används i en pendeltågstrafik som inte ens existerade när de konstruerades för ett halvsekel sedan ? Nu när de danska personvagnarna och så småningom de tyska olympiamotorvagnarna kommer i trafik försvinner nog TGOJ-kämparna snart. Så passa på om Du vill åka första klass pendeltåg !
Foto : 01-11-23 Bernt Schechinger