November månads järnvägsbild 2000
I höst tas de första nya motorvagnstågen för regionaltrafik, REGINA, i trafik. På bilden ovan ses ett exemplar av de motorvagnståg som står först i tur att ersättas av REGINA.
Motorvagnstypen på bilden är en verklig klassiker på svenska spår ! Frågan är om inte de kvarvarande exemplaren är de äldsta spårfordon för personbefordran som för närvarande används i reguljär trafik i Sverige. Det är också de sista fordon i reguljär trafik som är tillverkade av den kända motorvagnstillverkaren Hilding Carlssons Mekaniska verkstad i Umeå.
1956-57 levererades tre 4-vagnståg och 1958-59 tio 2 vagnståg till TGOJ. Fordonen var under många år orangefärgade och de längre motorvagnstågen (littera X20) kom då att i folkmun kallas falukorvar. Bildens 3-vagnståg har littera X23 och har byggts ihop av ett kollisionsskadat 4-vagnståg och ett dito 2-vagnståg. Inredningen i denna motorvagn är inte original utan samma som i en del personvagnar. X23 är har samma motorisering som 4-vagnstågen men är lättare än dessa, samtidigt som det rymmer fler passagerare än 2-vagnstågen och är därför det av fordonen som används mest i dag. Ovanstående bilder av X23'an är tagna i Arboga och Västerås.
Ännu någon tid finns möjlighet att åka med dessa fordon i några enstaka turer på vardagar Eskilstuna - Flen, Arboga - Västerås och Västerås - Eskilstuna. Motorvagnarna är stationerade i Eskilstuna. Ett 2-vagnståg har övertagits av Svenska Motorvagnsklubben och kommer att bevaras.
Foto : 00-09-08 Bernt Schechinger