Mars månads järnvägsbild 2004
När norska statsbanorna (NSB) i mitten av 60-talet behövde förnya dragkraften i sina tåg på malmbanan, Kiruna - Narvik, satsade de på modernare material än SJ, som ju valde att förse sina koppelstångslok med en mittdel - Dm3. NSB beställde sex lok i i stort samma utförande som de lok med treaxliga boggier ASEA tidigare exporterat till Rumänien. Loken fick littera El 15 och försågs med en vacker färgsättning in grönt och gult, vilken för övrigt några av loken har kvar än i dag. Normalt går två El 15 lok kopplade framför malmtågen så som på bilden ovan där El 15 93 och 94 fotograferats i Björkliden. Erfarenheterna från linjen har inte varit odelat positiva men från 1967 till slutet 2003 har dessa sex särlingar kämpat på och gjort sin del av arbetet tillsammans med koppelstångsloken.
Nu har emellertid leveranserna av de nya malmloken IORE kommit så långt att det blivit aktuellt att ställa av gammal material. Malmtrafik i Kiruna AB och dess norska dotterbolag Malmtrafikk AS som sedan 1996 äger loken väljer att ställa av de sex El 15 loken. Även om Dm3 loken är äldre och mera underhållskrävande är de samtidigt flera till antalet - reservdelar kan tas från utslitna lok och samtidigt begränsas antalet fordonstyper i drift.
Sedan 1 december 2003 står alltså alla El 15 loken avställda i Narvik. Där kommer de troligen stå som fordonsreserv en tid framöver. Så småningom kommer de antingen att skrotas eller säljas vidare. Som försäljningsobjekt kan El 15 ha ett större värde än Dm3 eftersom ungefär samma loktyp ju redan finns i Rumänien och i hela forna Jugoslavien. Det är t.o.m. så Karsdorfer Eisenbahngesellschaft GmbH (KEG) i Tyskland köpt in ett av de rumänska loken för att bygga om och anpassa till tyska förhållanden. Det har emellertid inte hänt så mycket sedan loket kom till Tyskland och i förra månaden meddelades dessutom att KEG är konkursmässigt.
Detta skall bli intressant att följa El 15 lokens vidare öden. Helt omöjligt att de säljs och får nya trafikuppgifter är det inte. På senare år har det ju varit livlig handel med gammal järnvägmaterial. Danska diesellok har sålts till svenska, danska och tyska privata operatörer, norska diesellok har hamnat i Kosovo och på Sicilien, svenska person- och motorvagnar har sålts till Kroatien och i Sverige har begagnade Rc-lok har köpts från Österrike och Norge.
Foto : 00-08-28 Bernt Schechinger