Maj månads järnvägsbild 2005
I mitten av 90-talet behövde Norska Statsbanorna ersätta de gamla Nohab-tillverkade dieselloken, littera Di3, som i drygt 30 år svarat för i stort sett all linjetjänst på det oelektrifierade bannätet. För tung växling och lokalgodståg beställdes 20 st littera Di8 diesellok från Siemens, varav ett kan ses på bilden ovan, och för fjärrtrafiken 12 st diesellok littera Di6 från samma tillverkare.
Båda loktyperna började levereras från fabrik enligt planerna. Di8 loken fungerade efter sedvanliga idrifttagandeproblemen bra. Di6 loken däremot hade man mycket stora problem med. Driftsäkerheten var så dålig att de gamla Nohab-loken ofta måste kopplas i par med Di6'orna för att agera livbåt så att inte tågen blev stående ute på banan. Loken uppfyllde inte alls de krav på driftsäkerhet m.m. som stipulerats i beställningskontraktet Siemens gjorde många försök att få NSB att acceptera Di6-loken men till slut tvingades man ta tillbaka loken.
NSB blev nu utan den förstärkning fjärrtågskapaciteten man räknat med. Det hela löstes dels genom att de kvarvarande Nohab-loken fick kämpa på några år till men också genom att använda de nylevererade Di8 loken i tunga fjärrgodståg vilket de inte varit ämnade för. I samarbete med svenska TGOJ började man testa ett godstågslok från General Motors, svensk littera T66. Slutligen när väl godsdivisionen brutits ut ur NSB och Cargo Net bildats bestämde de sig att hyra 6 lok av den testade typen som i Norge fick littera CD66. Trots att man denna gång verkligen testat rejält är man tydligen inte helt nöjd med dessa lok heller. De har inte visat sig så dragstarka som förväntats och förarna klagar över ljudnivån i förarrummen. När kontraktstiden går ut är det mycket möjligt att det vare sig blir inköp eller förlängning av hyreskontrakt utan snarare hyrs av annan loktyp. GM's har ett nytt lok på gång, Euro 4000, som kommer att vara specialanpassat för europeiska kunder.
De enbart 10 år gamla Di8 loken har redan fått driftsäkerhetsproblem, kanske delvis beroende på den tunga fjärrgodstågstjänsten. De används nu därför mycket i terminaltjänst och några har flyttats över till Sverige och används vid de stora combiterminalerna i Stockholm och Malmö. Således kan bildens Di8 709 som jag för ett år sedan fotograferade i Elverum numera återfinnas i Malmö.
Hur gick det då med Di6-loken som Siemens tvingades ta tillbaka? De kostades på en rejäl ombyggnad och anpassning till kontinentala förhållanden och placerades sedan som dispolok, i en lokpool, för fordonsuthyrning som Siemens skapat. Numera har alla de stora tillverkarna sådan pooler men Siemens är fortfarande störst. Efter fiaskot loken gjort hos NSB kan man tänka sig att de inte var så lätta att vare sig sälja eller hyra ut. År 2000/01 kom emellertid statsjärnvägarna i Luxemburg, CFL, att hyra 8 stycken av loken på tre år. I Luxemburg fick de littera ME26. Det har inte hörts något om det skulle varit några problem med loken under hyrestiden. Några av de resterande loken hyrdes ut till tyska firman Schneider & Schneider GmbH som ägnar sig åt banarbeten. I Tyskland fick loken littera DE 2650.
Under tiden har också Siemens dragits sig ur tillverkningen av specialiserade diesellok för växling och godståg. Det ovanliga har hänt att den gamla MaK-fabriken (Maschinenbau Kiel ) som köpts av Siemens 1994 och tillverkat loken för Norge återigen är fristående nu under namnet Vossloh.
Förra året behövde Nord-Ostsee-Bahn, NOB, ny dragkraft för sina tåg på Marschbahn, Hamburg - Sylt, och vände sig naturligtvis till den lokale loktillverkaren. Vossloh hade ingen lämplig loktyp i sitt program ännu, men hade planer på att börja producera sådana dieselelektriska lok efter att ha köpt en fabrik i Valencia från Alstom. För att kunna erbjuda dragkraft på Marschbanen fram tills de nya lokomotivtypen är färdigutvecklad köpte Vossloh in de 12 ME26 loken, vars hyrestid just gått ut, och hyrde ut dessa till NOB. De forna Di6, DE 2650, ME26 får nu en ommålning och översyn och de första är sedan någon månad i trafik som littera DE 2700 hos NOB. Loket som NOB beställt är just Euro 4000 som Vosslohs såsom partner till GM kommer att ha i sitt sortiment efter köpet av Valencia fabriken!
Foto : 04-04-29 Bernt Schechinger