Maj månads järnvägsbild 2006
T43-loken var den första stora serie (50 styck) dieselelektriska lok som Nohab byggde för Statens Järnvägar. Under 50-talet hade gjorts tester med ett demonstrationslok, T42, från General Motors som senare inköptes och en liten serie om fem lok, T41, som beställts från Nohab. Senare kom ju Nohab att bygga den långa serien T44-lok (123 styck) som i dag fortfarande är dominerande diesellokstyp i Sverige.
I slutet av 80-talet delades Statens Järnvägar i Banverket och affärsverket Statens järnvägar. T43-loken kom att tilldelas Banverket som inte hade behov av alla lok utan olika privata operatörer fick möjlighet att köpa några av loken. Ett av T43 loken (T43 244) kom till och med att samband med ett ångloksköp exporteras till Canada. Där gör det fortfarande god tjänst vid Hull-Chelsea-Wakefield Railroad.
Många av T43-loken är fortfarande i drift i dag. På bilden ses några av dessa. Den stora bilden visar det sist tillverkade T43-loket, T43 258. Det är i gott skick och utrustat med bland annat klimatanläggning. Bilden från Kil visar loket i en mycket vanlig arbetsuppgift - dragande Banverkets makadammtåg.
De större operatörerna har flera T43-lok. På bilden ses TGOJ T43 228 i Eskilstuna till vänster längst ned och BK-tåg T43 252 i Nässjö längst ned till höger.
Det T43-lok som kanske har mest skiftesrik och spännande historia är T43 250 som fotograferad i Kristinehamn ses på bilden i mitten längst ned. Loket kom att köpas av ShortLine Väst i Falköping. Sedermera såldes det till Skånetåg och ägs väl fortfarande av någon av intressenterna i det bolaget via CQC i Sverige. Efter att Skånetåg förlorat sina trafikuppdrag och gått i konkurs har loket blivit något av pionjär för nya operatörer och transportupplägg. Bland annat var loket första dragkraft i de timmertransporter till Halmstad vilka numera VIDA-gruppen kör i egen regi med loket TMZ 1406. T43 250 användes också av företaget Bulkdragarna vilka transporterade vägsalt åt Vägverket - Ett transportupplägg som Vägverket nu kör i egen regi med lok leasade av Motala verkstad. Tågab kom att ha loket till låns en period som ersättning för obetalda reparationer. När TX-logistics började verksamhet i Sverige kom T43 250 att bli ett av loken företaget använde och där används loket faktiskt fortfarande.
T43-loken kom veterligen också att bli den sista loktyp av vilken några individer placerade i malpåse såsom beredskapslok. Förra sommaren togs fram fem T43 fram ur beredskapslager i Sveg. Dessa lok är faktiskt fortfarande beredskapslok men hyrs nu ut till operatörer (ett lok till Tågab, två lok till Inlandsbanan AB och två lok till Ofotenbanen AS) som åtager sig att hålla loken i driftmässigt skick. Ett av de lok som hyrts av Inlandsbanan har målats om i den vackra origanalfärgsättningen inför järnvägens 150 årsjubileum som firas i Sverige i år.
Foto : 04-05-01, 00-05-06, 05-02-04, 02-04-07 Bernt Schechinger