Augusti månads järnvägsbild 2006
Dalslands järnvägs anslutning till Bergslagernas Järnväg (BJ) vid Mellerud är ett exempel på hur svårt det kan vara att förutsäga framtida trafikmönster.
Dalslands järnväg öppnades 1879 och varför dess anslutning till BJ i Mellerud kom att ske från söder är i dag svårt att uttala sig om. Alla tåg som skulle färdas mellan Göteborg och Oslo måste alltså göra uppehåll i Mellerud för rundgång med loket. I järnvägens barndom gjorde det kanske inte så mycket då det ändå var nödvändigt med uppehåll för vattentagning eller byte av lok.
Med tiden blev emellertid tidsförlusten som rundgången förorsakade besvärande i synnerhet för de snabba persontågen. 1956 byggdes därför ett triangelspår vid Mellerud så att anslutning kunde ske från såväl norr som söder. Anslutning från norr kom emellertid att användas mycket lite då trafikutbytet mellan Svealand och Oslotrakten skedde över Charlottenberg.
Den s.k. Norgelänken har i många år varit föremål för åtgärder för att minska restiderna och som ett led i detta öppnades år 1995 den så kallade "Erikstadssvängen" vilket innebar en förkortning av sträckan med 7 kilometer genom att anslutningen lades vid Skälebol en bra bit söder om Mellerud. Någon trafik norrifrån mot Østfold området sydost om Oslo förekom inte och förmodades aldrig komma i fråga.
Något år in på 2000-talet visade sig emellertid att behov av just sådan trafik uppstod. Först var det Tågåkeriet i Bergslagen (TÅGAB) som bland annat behövde köra virke till Norske Skog Saugbrugsforeningen AS i Halden. Sedan fick också Hector Rail kontrakt med Euroshuttle om transporter av växelflak mellan Halsberg och Halden (sedermera förlängt till Hönefoss) i Norge. Transportvägen som var död har plötsligt fått liv! De tåg som kommer norrifrån måste gå ända ned till Brålanda för att göra rungång med loket.
I Järnvägsfrämjandets tidskrift "Klart spår" vars äldre nummer publiceras på nätet intervjuades TÅGABs VD Lars Yngström om situationen. "Upprivningen av banan Rostock-Mellerud i Dalsland, som gjordes sedan Erikstadssvängen öppnats, gjordes därför att man tydligen bara tänkte i persontåg. Nu kör TÅGAB:s 3 godståg om dagen i varje riktning Kristinehamn-Halden 17 onödiga kilometer söderut till Brålanda, där loket får byta sida på tåget. Detsamma gör det nya norska tåggodsbolaget Hector Rail med 6 tåg i vardera riktningen Hallsberg-Halden och Hönefoss. Stora bilköer uppstår också när vägövergången vid Brålanda blockeras under vändningen. Ett nytt triangelspår vid Skälebol skulle spara 10 minutergenom att ge tågen tillfälle att gå direkt till Halden utan vändning. På en vecka skulle 20 timmar sparas med en satsning på 30 miljoner" Intervjun skedde våren 2005 sedan dess har trafiken över Brålanda minskat och huruvida Euroshuttles konkurs kommer att påverka godsets färdvägar återstår att se.
Månadens bild visar på de klickbara delbilderna hur Hector Rails långa godståg (gt 41884) ankommer Brålanda från Norge kl 17:01. Tåget måste invänta ett försenat sydgående godståg från Borlänge (gt 9069) och därefter kan rungången påbörjas varvid landsvägsövergången måste passeras en andra gång. Lokföraren kopplar samman det forna malmbaneloket med vagnarna och utför kontroll innan körning. När tåget får klartecken för vidare färd norrut är klockan 17:32 och under den halvtimma som gått har inte bara tåget bytt riktning utan vädret har också förändrats från strålande solsken till strilande regn.
Foto : 06-06-22 Bernt Schechinger