Oktober månads järnvägsbild 2005
För inte så länge sedan hade varje station av någorlunda dignitet en egen lokomotor eller eget växellok. Nu har järnvägstransporterna förändrats, många industrier har lagts ned och vid de kvarvarande industrier som använder järnväg för att transportera sina varor blir det allt vanligare att linjeloken hämtar och lämnar sin last direkt vid industrin. Helt ovanligt är inte heller att större industrier själva har en lokomotor.
På industritäta orter finns emellertid lokomotorer ännu. En sådan plats är Sarpsborg där en eller två skiftetraktorer alltid är stationerade.
Bilden visar Skd 224.215. Denna typ av skiftetraktorer, som tillverkades i 11 exemplar 1979, var på NSB-tiden Norges starkaste och modernaste - numera har de flesta av dessa övertagits av Cargo Net, två av Jernbaneverket och fyra har redan skrotats. Cargo Net verkar satsa på de äldre, svagare, begagnade skiftetraktorer Skd 226 som man köpt från Sverige (SJ typ Z66)
Skd 224 skiftetraktorerna är tillverkade av Gmeinder & Co. GmbH. Gmeinder Lokomotivenfabrik GmbH som firman heter idag är något så ovanligt som en lokomotivtillverkare som inte köpts upp av de stora koncernerna ännu. Produktionen är inte jättestor men ca 5000 lokomotiv har levererats sedan 1919. I dag är det inte enbart nytillverkning vid fabriken i Mosbach utan även ombyggnad, revisioner, reparationer och uthyrning förekommer. En specialitet tycks vara lokomotiv för transport av explosiva produkter och/eller i miljöer där explosionsfara kan föreligga. Nyproduktionen är inriktad på små till medelstora kunder. Förra årets nyleverans av två lok till Zillertalbahn i Österrike vilken resulterat i beställning av ytterligare två lok plus att Pinzgaubahn också vill köpa ett liknande lok är exempel på detta.
Foto : 04-07-17, Bernt Schechinger