November månads järnvägsbild 2002
Växellok och lokomotorer är de typer av järnvägsfordon som det förekommer störst variation bland vad gäller mängden av tillverkare och modeller. Samtidigt finns bland dessa fordon många modeller av standardtyp som producerats i stora serier. Ett svenskt exempel är Kalmar Verkstads lokomotorserie från 60-talet som fick littera Z65 vid SJ men även såldes till flera industrier. Internationellt förekommer i ännu högre grad att standardtyper av lokomotorer, diesel- och växellok tillverkas i mycket stora serier. I Tyskland hade t.ex. den anrika loktillverkaren Henschel flera sådana standartyper i sitt sortiment. Det dieselhydrauliska växelloket på bilden, TGOJ Z6 41, är av Henschels standartyp DHG 300 B. Med en största hastighet av 19 km/h begränsas arbetsområdet och det aktuella fordonet används mest för växling vid TGOJ verkstad i Eskilstuna. Veterligen är detta enda exemplar av denna typ i Norden men fler finns på andra håll i världen även om detta inte är den mest spridda av Henschels standardtyper.
De senaste decenniernas företagssammanslagningar inom järnvägsindustrin har gjort att både Kalmar Verkstad (som inte tillverkat lokomotorer på många år) och Henschel sedan flera år ingår i samma företag, numera Bombardier. Till exempel tillverkas Bombardiers lok som nu leveras till malmbanan Luleå-Narvik i Henschels hemstad Kassel. Det är lite tråkigt att se hur mångfalden tillverkare av järnvägsfordon reducerats till ett fåtal riktigt stora företag. Det är lätt att förutse att antalet produktionsenheter i dessa jätteföretag i framtiden kommer att minskas och då kommer nog tyvärr de relativt små nordiska fabrikerna att ligga illa till.
Foto : 01-11-19 Bernt Schechinger