November månads järnvägsbild 2005
När järnvägstrafiken började avregleras i början av 90-talet var det flera nya operatörer som såg en framtid i att bedriva godstrafik på matarlinjer. Sådan shortlines har funnits i USA sedan 1913 och i dag finns där över 500 shortline-bolag. Konceptet bygger på att använda äldre fordon som är billiga i inköp och med reservdelsförsörjning via skroten samt personal som kan sköta en mängd olika uppgifter som lastning, växling, körning, service, ofta som delägare i bolaget. I Sverige fick matarbolagen ofta arbeta som underentreprenörer åt SJ/Green Cargo eller så skede upphandlingarna i knivskarp konkurens med det statliga f.d. monopolbolaget. SJ/Green Cargo var sällan beredda att helt släppa ifrån sig, den för dem ofta olönsamma trafiken, på en godssträcka. Matarbolagen blev därför mycket beroende av vilka beslut och prioriteringar som SJ/Green Cargo gjorde. Många av dessa bolag som Österlentåg, Sydtåg, Dalatåg, Orsatåg kom att bli kortlivade. Några bolag har levt över och utvecklats, t.ex. Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) och Inlandsgods. Inte sällan har de utvidgat sin verksamhet, lämnat den lokala förankringen för att kanske ta transporter över hela landet och även i Norge och få uppdrag från stora uppdragsgivare som Banverket, Jernbaneverket och Vägverket.
Tågfrakt vars fordon vi ser på bilderna härstammar ur företaget Shortline Väst som i mitten av 90-telet framgångsrikt bedrev matartrafik på linjerna Lidköping - Herrljunga och Falköping-Herrljunga-Borås-Limmared. En av de största kunderna flyttade emellertid sin verksamhet och SJ lade om sina godstransporter så att förutsättningarna för matartrafiken nästan helt försvann. Företaget bantades kraftigt och enda kvarvarande uppdrag, terminalväxlingen från Falköping, bedrevs under namnet Falköpings Terminal. Övre bilden visar V4 142 som används i terminalväxlingen. V4-loken har ju på samma sätt som Z66-lokomotorerna, som båda bygger på samma Henchel-konstruktion, blivit överflödiga för Green Cargo och börjat dyka upp hos privata operatörer.
Sina ellok hyrde företaget ut för att användas som dragkraft i Vänerexpressen, det första godståget i privat regi. Nu 7 år senare är uppdraget för Vänerexpressen sedan länge avslutat och företaget Tågfrakt har förutom terminalväxlingen i Falköping precis fått i uppdrag att köra ett nytt dagligt containertåg, Örebroexpressen (Örebro - Göteborg). Återigen används företagets gamla koppelstångslok littera Da som målats om i företagets nya färger. Samtidigt som Örebroexpressen startades startade ett annat dagligt containertåg, Mälarpendeln (Västerås - Göteborg). Framtiden får utvisa om det finns underlag för båda dessa godståg.
Bilden på Örebroexpressen är tagen i Torbjörntorp. Detta måste väl ändå bli sista transportuppdraget av denna typ för Da-loken? Redan för sju år sedan var dessa fordon fullständigt unika i denna typ av transporter och Da 804 torde vara Sveriges äldsta ellok i reguljär trafik.
Foto : 05-10-21 Bernt Schechinger