December månads järnvägsbild 2003
I början av 70-talet exporterade ASEA tio lok till Österrike. Loken var mycket lika vår svenska Rc2-lok. Bristen på el-lok har varit akut för de privata operatörerna i Sverige. När de kvarvarande nio loken skulle utrangeras i Österrike passade därför Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) på att köpa dessa nu 30 år gamla lok. I december 2001 skede hemtransporten från Villach till Kristinehamn, vilket framgår av "fraktsedeln" för ÖBB 1043-007. Tågab lyckades snabbt sälja vidare tre av loken till Banverket och tre till TGOJ. En hel del modifieringar måste göras innan loken kunde tas i trafik - bromsystem bytas ut, svensk ATC monteras och loken omlackeras i respektive ägares färgsättning. Det finns en del skillnader mellan loken. De tre äldsta loken vilka köptes av Banverket är de som bäst överensstämmer med Rc2 medan nästa lok har elektrisk motståndsbroms och övriga lok har både elektrisk motståndsbroms och förhöjd motoreffekt. Banverket fick sitt första lok levererat drygt ett halvår efter att loken kommit till Sverige. Nästa lok för leverans var Tågab 009. Det skulle användas av BK-tåg i omloppet Vänerexpressen - "sprittåget" och ordinarie dragkraft Ma 825 lämnas in på välbehövlig renovering.
På bilden ovan dundrar Tågab Rc2 009 genom ett frostbitet landskap vid Ölmevalla med "sprittåget" från vodkafabriken i Åhus till hamnen i Göteborg. Det var emellertid ett av få tillfällen detta lok kom att användas i denna trafik. Snart visade sig ett svårlöst elproblem på loket. Loket kunde inte användas för trafiken och Ma 825 var ju på verkstad. Situationen blev mycket svår för BK-tåg. Bland annat fick man återgå till att använda Da-lok i Vänerexpressen, varvid ett av Da-loken råkade ut för koppelstångsbrott på Västgötaslätten en natt. Sprittåget fick ibland dras hela sträckan Åhus - Göteborg av det dieselok som normalt endast används på den oelektrifierade biten Åhus - Kristianstad.
Liknande elfel som drabbat Tågab 009 upptäcktes och på 1043-008 som var första lok att levereras till TGOJ. Loken hade inte alls visat dessa fel vid trafiken i Österrike. Problemen uppstod när de skulle användas på det svenska elnätet. I synnerhet tycktes det vara loken med förhöjd motoreffekt som drabbades . Kanske var det så att våra svenska Rc-lok också en gång haft dessa problem men att de snabbt upptäckts och åtgärdats och nu många år senare hade kompetens om hur man kom tillrätta med felen kanske gått förlorad. Hur som helst blev det en långdragen historia innan i somras äntligen forna 1043-008 kunde levereras till TGOJ som Rc2 412 "Orion"
Det har gått två år och alla de österrikiska loken är ännu inte i trafik. Under tiden har NSB hunnit sälja av sina El 16-lok (en annan exportvariant av Rc-lok) av vilka Tågkompaniet köpte sex stycken. De norska loken kunde i princip sättas in i trafik så fort de passerat gränsen (samma ATC som i Sverige). De var till och med så TGOJ hann att långtidshyra fyra av El 16-loken, måla om dem i egen färgsättning och sätta dem i trafik innan de fått sina österrikiska lok. Det har varit en mycket motig start för de hemvändande österrikarna. Framtiden får utvisa om importen blir ett fiasko eller om problemen nu äntligen är över.
Den 23 november fick Ma 825 kortslutning i huvudbrytarten på Kristianstads bangård och är nu taget ur trafik. Ännu så länge tar emellertid BK-tåg det säkra före det osäkra och hyr in ett svenskt Rc-lok från Green Cargo som ersättare. Måhända får Tågab 009 ändå förtroendet att dra den åtråvärda lasten igen så småningom?
Foto : 03-02-23 Bernt Schechinger