Maj månads järnvägsbild 2004
Itino-motorvagnen är den nya dieselmotorvagnen på svenska spår. I Småland och Bergslagen har ett antal Y1'or frigjorts i och med att 10 respektive 2 Itino köpts in. Itino utvecklades av ADtranz och tillverkas vid fabriken i Henningsdorf. När Bombardier köpte ADtranz kom motorvagnen att hamna i Bonbardiers produktportfölj. Itino har inte varit samma försäljningsframgång som Bombardiers Talent-motorvagnar eller Siemens Desiro. I synnerhet i Bergslagen där de båda motorvagnarena anskaffats för trafiken på Västerdalsbanan, Borläng - Malung, har Itino fått en trög start. Först var det brist på utbildade förare och sedan en hel del barnsjukdomar. Bland annat har fotstegen till dörrarna krånglat vintertid och motorvagnarna har därför varit tagna ur trafik långa perioder. Onsdagen den 28 april i år rullade i alla fall Y31 1401, som döpts till Gunde Svan av sin namne. Ovan har motorvagnen fotograferats vid norra infarten till Vansbro.
Tåg i Bergslagen, som äger den fotograferade vagnen, är ett samarbete mellan länstrafikbolagen Dalatrafik, X-Trafik, Länstrafiken Örebro och Västmanlands Lokaltrafik samt intresseföreningen Bergslaget och statliga Rikstrafiken. Ett långtids trafikavtal har tecknats med SJ. Detta avtal och motsvarande avtal med Blekingetrafiken anges ofta som en starkt bidragande orsak till SJ's dålig ekonomi. SJ har på olika sätt försökt förhandla om avtalet och göra besparingar i trafiken. Tåg i Bergslagen har flera gånger varit missnöjda med att SJ inte bedrivit trafik i den omfattning och med den kvalitet som avtalats. Stämningen har stundtals varit mycket hätsk mellan Tåg i Bergslagen och SJ. Frågan om huruvida avtalet upphör år 2006 eller ensidigt kan förlängas till 2009 kommer att prövas i domstol. Nu har emellertid den erfarne järnvägsmannen Tord Hult blivit vd för Tåg i Begslagen och SJ har ingått avtal med Tågkompaniet om att de skall sköta trafiken som underentreprenörer åt SJ. För närvarande råder visst lugn och goda framtidsförhoppningar i båda läger.
Foto : 04-04-28 Bernt Schechinger