Juni månads järnvägsbild 2006
Nu finns tre olika generationer pendeltåg i trafik i Stockholmsområdet, littera X1, X10 och X60. På bilden ovan representeras de exteriört av X1 3087, X10 3121 och X60 6015 fotograferade vid Karlberg samt interiört av X1 3040, X10 3116 och X60 6026.
X1 är första generationen pendeltåg. De äldsta exemplaren blir 40 år nästa år. X1 bygger till stor del på samma teknik som Sveriges vanligaste el-lok, RC-loket. X1'orna var behäftade med många fel och barnsjukdomar. Det alvarligaste felet var att de bland annat på grund av luftintagens placering inte klarade av vinterförhållanden. Man tvingades bygga en gigantisk avisningshall i Älvsjö och fordonen byggdes på grund av driftproblemen om i flera omgångar fram till 80-talet. Nu när det är dags att börja skrota ut fordonstypen fungerar de riktigt bra men utveckling har inte stått stilla och både sittkomfort och ljudmiljö är ganska bedrövlig.
När andra generationens pendeltåg, littera X10, tog man vara på erfarenheterna från X1. ASEA var ju tillverkare av båda dessa motorvagnstyper. X10 introducerades heller inte i Stockholmstrafiken utan premiären skedde i Pågatågstrafiken i Skåne. X10 därmed den enda pendeltågsmodellen som förekommer utanför Stockholmsområdet. X10'an och dess efterföljare X11, X12 och X14 används som pendel-, lokal- och regionaltåg i hela Syd- och Mellansverige. Modellen har inte haft några allvarligare barnsjukdomar. Ljudmiljö och resandekomfort är bra.
Jag har tidigare berättat om de stora problem som uppstod i pendeltågstrafiken i början av 2000-talet. Först med förarbrist i samband med entreprenörsbyte och sedan en utbyggnad av pendeltågsnätet som man inte beställt fordon till. Nödlösningar med gamla inhyrda regionalmotorvagnar littera X20, personvagnar littera Bn från Danmark och så småningom inhyrning och ombyggnad av gamla pendeltågsvagnar från Tyskland littera X420 måste tillgripas.
År 2002 beställdes emellertid 50 moderna pendeltåg från Alstom. Dessa började levereras förra året och sattes i reguljär trafik i början av hösten. Samtidigt beslöts att avsluta inhyrningen av X420 tågen - ett beslut som visade sig vara mycket oklokt. De nya motorvagnarna hade i och för sig testats relativt grundligt men att testa för förhållanden i reguljär trafik kräver stor omsorg och det skulle visa sig att testerna varit otillräckliga. Den gångna vintern har varit mardrömslik för pendeltågsresenärerna i Stockholmsområdet med mängder av inställda tågavgångar - till råga på allt infördes trängselavgift för biltrafiken vilket ytterligare ökade på antalet resenärer. Vintern var såpass sträng att all pendeltåg oavsett generation kom att kräva mer underhåll än vanligt men de nya X60-tågen kom att krångla särdeles mycket med olika elfel. dörrfel med mera, med mera. Till råga å allt visade sig värmesystemet inte alls klara av vinterkylan och temperaturer under 10° var inte ovanligt i resandeutrymmena. Nu är vintern över och ett större antal nya motorvagnar har levererats så nu märks inte problemen av på samma sätt och förmodligen har flera av felen redan kunnat åtgärdas. Nu är det inte värmen som krånglar utan det är luftkonditioneringen som inte alltid fungerar - Å andra sidan saknar ju tidigare pendeltågsgenerationer luftkonditionering helt. Komfortmässigt är de nya pendeltågen ett lyft. Varje enhet består av sex delar som det invändigt är öppen passage mellan - vilket ger en ljus och öppen miljö. Dessa fordon har mycket goda förutsättningar att bli väldigt bra och populära när väl inkörningsproblemen är lösta!
För den som vill läsa mer om pendeltågen i Stockholmsområdet rekommenderas Johan Hellströms utmärkta site!
Foto : 06-05--21 Bernt Schechinger